Mongolië, het land van de gers - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Isabel Mosk - WaarBenJij.nu Mongolië, het land van de gers - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Isabel Mosk - WaarBenJij.nu

Mongolië, het land van de gers

Door: Isabel

Blijf op de hoogte en volg Isabel

17 Oktober 2007 | Mongolië, Ulaanbaatar

Hoi allemaal,

Hier een berichtje vanuit Ulan Bator de hoofdstad van Mongolië. Ook wel bekend als de koudste hoofdstad van de wereld!

Maar eerst nog even terug naar Rusland. In Irkutsk zijn we gezellig naar een authentiek circus geweest. We zaten op de eerste rij en Roos werd door de clown uit het publiek gehaald. Erg grappig, met name omdat het publiek voornamelijk uit kinderen bestond.

Na het circus dachten Ellie en ik heerlijk te gaan genieten in een Russische Banya (badhuis). Na 1 uur zoeken en van het kastje naar de muur gestuurd te worden, kwamen we eindelijk aan bij de Banya. De mevrouw van de banya begreep ons echter niet. Ze dacht dat wij naar de sauna wilden. We hebben toen maar besloten om naar een cafe te gaan. In het cafe kwamen we in contact met een Russische man, zijn dochter van 15 en een vriendin. Zij hielpen ons met de vertaling van de menukaart. Erg handig dachten wij. Wij vol smacht aan het wachten op onze chocoladecake, kregen we een reep chocola op een schoteltje geserveerd. Is echt zo komisch, je krijgt telkens wat anders dan je denkt. Uiteindelijk zijn we met onze Russische kennissen gaan eten. Zij wilden echt van alles en nog wat weten. Ze vroegen zich ook af waarom wij nog geen kinderen hebben. Wij uitgelegd dat onze maatschappij anders in elkaar zit. Maar goed, we hebben veel uitgewisseld over ieders cultuur. Erg interessant. Zo hoorden we dat de bejaarden in Rusland maar 200 euro aan pensioen ontvangen. Daarnaast is de VS het voorbeeld land voor hen. Dat hebben we geprobeerd uit zijn hoofd te praten. Hij was dan ook geen voorstander van Poetin.

De volgende dag namen we de trein naar Mongolië. Dit was teven weer een unieke ervaring. In de trein was handelen nummer 1. Allerlei Mongolen liepen continu heen en weer met spullen. Er was een vrouw die het het geheel leidde. Zij waren van alles en nog wat aan het verstoppen. We hebben ook een uur in de middle of knowhere gestopt, zodat de handel naar binnen en buiten kon. Toen we bij de Mongoolse grens aankwamen, hebben we in totaal zo'n 8 uur gewacht. Aan het begin werd je paspoort opgehaald en mocht je naar buiten. Daarna kon je gewoon 7 uur lang niet naar buiten. Wij zaten toevallig met 11 nederlanders op een rij, waarvan er een aantal nodig moesten plassen (waaronder ikzelf). Dit was gewoon niet mogelijk. Uiteindelijk hebben we in het tussenstuk van 2 coupés geplast. Dit is namelijk deels buiten. Aan de ene kant stond Ellie op de uitkijk en aan de andere kant Martin (onze Ierse coupegenoot). Bij mij ging alles prima, alleen bij de andere meiden kwam de provonik eraan. Zij ging echt uit haar dak. Schreeuwen, etc.. Ik blij dat ik al in mijn coupé zat. Daarna ging ze alles schoonmaken. Uiteindelijk werd onze coupe streng gecontroleerd. Het duurde echt belachelijk lang. Onze conclusie was dat er anders te weinig banen zijn, want die persoon was daarvoor en die andere persoon weer daarvoor. Iedereen had één taak. Bij de Mongoolse grens waren we gelukkig binnen 1 uur klaar. We lagen toen ook al half te slapen.

In Mongolië zijn we direct naar het nationale Terlj park gegaan. Hier verbleven wij in een ger. Dit was echt super om mee te maken. Een ger is hét huis voor de Mongolen. Er staan een aantal bedden, een kachel en dat is het.
De kachel werd midden in de nacht nog bijgestoken. Bij ons kwam een meisje 3x in de nacht de kachel bijstoken. Het park is indrukwekkend. Wat een stilte.
We hebben hier paard gereden. Onze paarden waren alleen niet vooruit te branden. Ze reageren ook niet op de signalen die wij in Nederland hanteren. Tevens nog thee gedronken bij de Nomanden. De volgende dag zijn we met de lokale bus naar Ulan Bator vertrokken. Het was echt aapjes kijken in de bus. In UB hebben we diverse culturele dingen bezocht. Wij zijn naar een traditionele folklore muziek- en dansvoorstelling geweest. Echt mooi! Deed me herinneren aan divers entertainment bij de opening van ChinaTown. Het kosste ook maar 4 euro, incl. drank en chips. Mongolië is erg goedkoop, dit in tegenstelling tot Rusland. Rusland is duur, met name de luxere producten.
Vandaag hebben we een klooster bezocht. Erg indrukwekkend, de monniken waren nog aan het bidden. Zij volgen het Lamaïse, was een leuk voorproefje voor Tibet.

Mongolië is een mix van China en Rusland. De mensen zijn veel vriendelijker. Daarnaast is het eten veel beter. Hier rookt en drinkt ook niemand op straat, in tegenstelling tot Rusland. Ze hebben hier ook geen muntgeld, voor ons gevoel hebben wij dan ook veel geld.

Ik maak van alles en nog wat mee. Het is echt één groot avontuur!Ik probeer zodrekt een aantal foto's te plaatsen.

Tot in China, liefs Isabel

Ps, bedankt voor alle berichtjes. Is echt leuk om te krijgen en te lezen.

  • 17 Oktober 2007 - 08:34

    Marjolein:

    Foto's zijn gelukt hoor!! Steeds na het lezen krijg ik ook almeer zin!!! Nog ff en dan is het zover, Visum is iig binnen! Had nog een boek gekregen van me moeder over een man die een reis door Tibet had gemaakt, erg indrukwekkend!

    Liefs Marjolein

  • 17 Oktober 2007 - 08:36

    Esther Kunst:

    Hey Is,

    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Erge leuke foto's.

    Heel veel plezier.

    xxx Es

  • 17 Oktober 2007 - 09:11

    Daphne Paleari:

    Hee globetrotter!!

    WOW, wat een super berichten vanuit Rusland & Mongolie! En leuk de foto's! Hierdoor wordt mijn jaloerdheid alleen maar groter!! ;)

    Veel plezier!! Geniet, relax & houd ons op de hoogte!

    kus Daphne

  • 17 Oktober 2007 - 09:12

    Ginger:

    Hey Is,
    Leuk hoor!!
    Ik hou het lezen bij... haha
    Moet morgen nog een weekje , Bregje 2 dagen later ,sprak der op hyves.
    Nou veel plezier.. maar dat zal wel lukken.
    xxxxGin

  • 17 Oktober 2007 - 09:34

    Bregje:

    He Iesje!!! Luk joh om al je vehalen te lezen..LEkker datje het zo naar je zin hebt!! Je ziet er goed en gelukkig uit in ieder geval..
    Hier gaat het nog helemaal goed!! Die kleine zit jammer genoeg nog helemaal lekker bij die mama!! Ik zeg wel dat het nu tijd is, maar hij wil niet luisteren..hihi
    Ik ben ook pas de 28e uitgerekend natuurlijk!
    Nou lievie! Ga lekker genieten en ik kjk uit naar je verhalen..

    Heel veel liefs van ons

  • 17 Oktober 2007 - 10:53

    Vanessa:

    Isabel,

    leuk om je verhalen te lezen.

    En ik maar denken dat ik een avontuurlijk persoon ben met mijn winkeltje in Bali...

    Heel spannend en ik volg je blogs met veel plezier!

  • 17 Oktober 2007 - 11:28

    Ruud:

    Hoi Isa!!
    Ziet er goed uit allemaal. Nog bedankt voor je smsje vanuit Rusland, erg attent en werd er gewaardeerd. Maar uhmm.....heb je m al gevonden.......de kamasutra??!! Ik wil straks natuurlijk wel de russische, tibetaanse, chinese, nepalese, thaise, turkse en mongolese versie zien.
    Liefs,
    Ruud

  • 17 Oktober 2007 - 11:49

    Marinka:

    Hoi Isabel,
    Ontzettend leuk om je ervaringen te lezen (je schrijft leuk) en je foto's te zien. Geniet er lekker van en ik blijf je volgen.
    liefs Marinka

  • 17 Oktober 2007 - 13:12

    Jamal:

    Sooo wat een mooie reis inmiddels en nog zoveel te zien en veel km te gaan!
    Hoop dat je er van geniet en realiseert hoe speciaal het is wat je meemaakt. In ieder geval leuk om te lezen (en natuurlijk jaloers)

    Veel plezier en save trip.

    Liefs,

    Jamal

  • 17 Oktober 2007 - 14:53

    Evelien V. Pinxteren:

    Hee Isabel!

    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Erg indrukwekkend allemaal. Totaal andere wereld natuurlijk hè. Lijkt me echt super gaaf.

    Ik blijf je verhalen en avonturen volgen uiteraard!

    Kus Evelien

  • 17 Oktober 2007 - 15:09

    Marieke:

    He Isabel,

    Geweldig om te lezen wat je allemaal meemaakt!! Echt heel erg gaaf hoor! Maar dat wist ik natuurlijk al.

    India is echt heel erg indrukwekkend. Zoveel te zien en te doen hier. Ik weet zeker dat jij India ook heel erg gaaf gaat vinden. Morgen gaan we de woestijn in en dan overnachten we daar!! Ik heb er zin in.. En daarna ga ik naar Goa!

    Geniet van alles! Dat doe ik hier ook !

    liefs

  • 17 Oktober 2007 - 17:00

    Kim:

    hey isabel,

    echt super die verhalen hoop dat je het naar je zin hebt daarzo. kijk uit naar het volgende indrukwekkende reisverslag.
    xxkim

  • 17 Oktober 2007 - 18:01

    Sammy:

    Dikkie dik, leuke herkenbare verhalen. Dope foto's, ga zo door! Geniet ze nog...

  • 18 Oktober 2007 - 07:54

    Marloes:

    He isa,
    lekker voer om te lezen.

    Ben blij dat je het naar je zin heb.
    dikke kus van ons

  • 18 Oktober 2007 - 14:34

    Cindy Vaartjes:

    He Isabel,

    Ik vind het waanzinnig leuk, zoals jij je verhalen schrijft.
    Ik blijf je volgen hoor!

    Groetjes en x

  • 20 Oktober 2007 - 11:09

    Moedertje:

    hallo isabel

    fijn dat je het zo naar je zin hebt ,we genieten van jouw verhalen
    Nog een berichtje Eugene en Jeanine hebben een dochter gekregen ene Julia eline anne
    Leuk kaartje met foto`s gekregen.

    Zodra je de gelegenheid heb bel dan even ik heb wat belangrijks te vertellen ,maar het heeft geen haast

    Heel veel plezier en kusjes van paps en mij en natuurlijk van opa en sien
    en de groeten aan de meiden

    XXX moedertje

  • 21 Oktober 2007 - 09:47

    Marieke De Zwart:

    Hey isabella!!! Het ziet er super uit bij je!! ben nu alweer benieuwd naar je volgende verhaal!! en foto's!! Ik ben net weer terug uit turkije!! Dat was leuk!! Vliegen was super tof!! en de turkse mannen...tja wat zal ik zeggen hahah!! wat een figuren!! haha!!! Veel succes nog verder!!! En be carefull!!! Dikke kus mariek

  • 21 Oktober 2007 - 13:06

    Natasja:

    He Issie,

    Wow klinkt allemaal er g goed en interessant.Super wat je allemaal meemaakt. Nu op naar China..........Have fun :-)

    XXX

  • 22 Oktober 2007 - 21:56

    Ellen Meij:

    Ik heb je ouders ontmoet op de Bazaar en van hen hoorde ik dat je naar Nepal gaat
    Je kent mij niet maar ik ga ook vrijwilligerswerk doen in Nepal en ben in januari ook in Kathmandu werk voor St. Veldwerk misschien leuk om elkaar te ontmoeten.
    Je moeder heeft niet overdreven wat je reislust betreft geweldig wat je doet.
    Mijn e-mail: ellen_meij@hotmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mongolië, Ulaanbaatar

Isabel

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 36868

Voorgaande reizen:

19 Januari 2015 - 07 Juli 2015

Een nieuwe avontuur!

04 Oktober 2007 - 12 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: