Aan alle leuke dingen komen een einde..... - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Isabel Mosk - WaarBenJij.nu Aan alle leuke dingen komen een einde..... - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Isabel Mosk - WaarBenJij.nu

Aan alle leuke dingen komen een einde.....

Door: Isabel

Blijf op de hoogte en volg Isabel

11 Juni 2008 | Turkije, Istanbul

Vanuit Turkije, een van mijn favo landen, mijn laatste bericht!

De vlucht van Bangkok naar Istanbul verliep goed. Tijdens de vlucht zat ik naast een Turks meisje van dezelfde leeftijd. Erg gezellig! Ze was zo aardig dat ze mij met de taxi bij mijn vriendin Hilal afzette. Dan merk je meteen dat je weer in Turkije bent, de Turkse gastvrijheid!

In Istanbul was het erg leuk om bij Hilal te verblijven. Van low budget backpacken ga je naar wat meer luxe! Zo heeft Hilal mij samen met haar zusje op de eerste avond naar de hipste club van Istanbul genomen, Reina! Dat realiseerde ik me maar al te goed toen ik voor een malibu cola 15 euro moest betalen. Daar gaat de helft van mijn normale dagbudget ;-). Reina is gaaf, met name door de ligging aan de Bosphorus. Daar sta je dan in een club vol luxe, glitter en glamour. Heel wat anders dan een backpackerscafe in Bangkok!

Hilal heeft mij meegenomen naar diverse culturele dingen, maar juist ook naar dingen waar toeristen niet komen. Ik ben al eens eerder in Istanbul geweest, dus voor mij was het geen must om speciale dingen te zien. Echter een boottour op de boshporus had ik nog nooit gedaan. Dit was relaxed, met name door mijn Turkse gids Hilal.
's Avonds zijn we naar een concert van een of andere diva uit Turkije geweest. Met 72 plastisch chirurgische operaties spant zij de kroon. De overige dagen heb ik heerlijk gerelaxed in Istanbul. Hilal moest werken. Leuk voor mij om haar werk te kunnen zien, want zij is namelijk sportverslaggever voor een Turkse zender. Is erg komisch om een vriendin op tv te zien, met name omdat ze dan zo serieus is en zo ken ik haar helemaal niet!

Van Istanbul ging mijn reis verder naar een van mijn lievelingssteden ter wereld, Izmir. Zoals velen weten, heb ik hier 6 jaar geleden een half jaar gestudeerd. Het was erg vreemd om weer terug te zijn. Ik reed langs mijn universiteit met de bus, dit is op een berg in de middle of knowwhere, en nu stonden er in ene 4 uni's naast. Herinneringen schieten te boven en dan lijkt het net of het pas geleden is dat je dat allemaal hebt meegemaakt. Vanuit Izmir ben ik doorgegaan naar Çesme. In Çesme hebben de ouders van mijn vriendin Betul een zomerhuis. Al 6 jaar lang word ik utgenodigd, maar telkens kwam het er niet van. Bij aankomst in Çesme werd ik ontzettend leuk verwelkomd door Betul, haar ouders en haar broer en zijn vriendin. We zijn gezellig gaan ontbijten. Daarna zijn we met het zeilboot van haar vader gaan zeilen. Betul, Hassan (haar broer), Eylem (vriendin van dr broer) en Bulent (een vriend van mij en Betul) gingen mee. Çesme is een vakantiedorp voor de rijkere turken en dat merk je goed. Tijdens het varen hebben we de boot stil gelegd bj een van Çesme's populairste beachclubs Sole Mare. Hier zitten de rijkere turken te genieten van alcoholische drankjes en luxe versnaperingen. Dit is heel wat anders dan India en Nepal! De volgende dag zijn we terug naar Izmir gegaan, omdat Betul voor haar werk naar Istanbul moest. Aangezien Betul 1,5 dag weg ging, ben ik op de uitnodiging van Bulent in gegaan om bij hem te verblijven. Hij heeft namelijk een zwembad bij zijn appartement en een super tv en dolbi surround system. I love movies! Met Bulent ben ik gezellig uit eten geweest in mijn favo tent van 6 jaar geleden, Reci's. Toen was het een van Izmir's populairste tenten, nu echter niet meer. Maar voor mij wel! De economie gaat zo snel, dat er zoveel westerse invloeden, clubs, restaurants, winkels te vinden zijn. Persoonlijk vind ik dat best jammer.

Vanuit Izmir heb ik de nachtbus gepakt naar Alanya. Tijdens deze busreis had ik dezelfde bus attendant als van Istanbul naar Çesme. Twee uur voor aankomst in Alanya probeerde hij mij dit te vertellen. Ik maar lief glimlachen, want zijn Engels was zo slecht dat ik er aan het begin niks van begreep. Dan maar op zijn Turks. Gevolg was dan ook dat ik van deze meneer in ene heel veel aandacht kreeg. Meer aandacht dan ik wilde. Uiteindelijk kreeg ik een servet met de tekst: I love you. My name is Burça. Toen realiseerde ik me weer dat ik in Turkije ben en dat ook hier net als in India, mannen af en toe last hebben van hun libido! Hier zat ik helemaal niet op te wachten en ik heb hem dan ook maar de laatste 2 uur genegeerd door te gaan slapen en net of te doen dat ik zijn gebrekkige Engels niet verstond.


In Alanya heb ik na 8 maanden mijn ouders weer gezien! Ontzettend leuk uiteraard! Zij hebben mij 4 dagen lang verwend, dus het woord backpacken kan ik niet echt gebruiken bij Turkije. Bedankt paps en mams! Tevens ben ik in Alanya veel bekenden tegengekomen. Zo kennen wij hier een Turkse kapper al meer dan 15 jaar. Hj heeft nu een dochter van 12 jaar, die ik van baby af al ken. Nu is zijn dochter op dezelfde leeftijd toen hij mij en mijn ouders voor het eerst leerde kennen. Ik heb hen al vier jaar niet gezien, was leuk om hen weer te ontmoeten. In Alanya ben ik tevens op stap geweest. Dit was erg gezellig, misschien wel te gezellig, aangezien ik alles zag draaien in mijn bed vanwege de Turkse vodka. De volgende dag realiseerde ik me ook weer, waarom ik dit niet vaak dronk in Turkije. Uiteraard ook de geweldige voetbal match NL - Italie gezien. Met een Oranje legioen zaten we bij het restaurant van ons hotel te kijken. Het restaurant was oranje versiert voor deze gelegenheid. Dan voel je de Nederlandse nationale trots naar boven komen, geweldig! De Turken ook blij, nu hadden ze namelijk wat te juichen. Turkije - Portugal was natuurlijk een afgang voor Turkije. Mijn vriendin Hilal mailde mij na de overwinning dat ze voor Oranje is geworden.

Gisterenavond ben ik met de nachtbus vanuit Alanya naar Istanbul vetrokken. 15 uur bussen...ben blij dat het even mijn laatste bus is voor een tijd. Aan de lange busreizen wen je nooit. In deze busreis heb ik nog een Rus ontmoet. 10 minuten duurde het om duidelijk te maken dat ik uit Nederland kwam en dat het Russische voetbal team een Nederlandse coach heeft. Nu snap ik waarom dat laatste vooral niet duidelijk werd. Guus spreken zij uit als Kuzie. Dus als je ooit naar Rusland gaat en over voetbal wilt praten. Kuzie Hiddink. Dankzij deze Rus kreeg ik tevens een flash back naar het begin van mijn reis. Hij stonk namelijk zo naar de alcohol en was ook alcohol aan het nuttigen in de bus. Dit deed mij denken aan dag 1 in Rusland, Moskou. Mijn eerste dag als backpacker. Ellie en ik namen de bus naar ons hotel in Moskou. De bus deed er ontzettend lang over, vanwege de files in de stad. In de bus waren diverse mannen alcohol aan het drinken. Dit is de normaalste zaak in Rusland. Alcohol en Russen= een woord!

Dankzij deze Rus kwamen alle bijzondere en mooie gebeurtenissen van mijn reis weer naar boven. Ik heb ontzettend genoten van mijn reis en de mensen die ik allemaal ontmoet heb! In mijn eerste weblog beschreef ik wat ik allemaal ging doen. Het is nog veel meer geworden. Mijn belevingen hebben mijn verwachtingen overtroffen. Ik ben niet veranderd, maar ben wel rijker geworden dankzij deze ervaring. Dan zullen de meeste misschien nu denken: rijker, blutter zul je bedoelen. Rijkdom is voor mij niet uit te drukken in geld, maar in andere dingen zoals o.a. vriendschappen, ervaringen, gevoel, kleine dingen, liefde en je hart volgen! Bedankt iedereen voor het lezen en krabbellen van mijn weblog. Ik heb het met alle liefde en plezier geschreven. Ik hoop dat ik jullie heb meegenomen in mijn avontuur! In het bijzonder wil ik mijn langdurige reisgenoten bedanken: Ellie, Roos, Marjolein, Walter, Elisa, Sebastiaan en Willemijn. Thanks! Het was super om met jullie te reizen. Daarnaast tevens mijn mede-vrijwilligers en vriendinnen van mijn Nepal tijd: Kyra, Hendrieke, Anja, Pascal, Sam, collega's TLR en vrijwilligers crossborders! Bedankt!

Morgen om 16.30 uur kom ik aan op Nederlandse bodem. Ik kan niet wachten om mijn familie, broer, opa, vriendinnen en vrienden weer te zien! En vanaf maandag op zoek naar een nieuwe job! Ik kijk er naar uit om weer aan de slag te gaan! Hierbij, als iemand een leuke en uitdagende vacature weet in de marketing en communicatie, ik hoor het graag! Turkije is ook een mogelijkheid!

Nu nog even genieten van mijn laatste avond en dag Turkije. Vanavond de voetbalwedstrijd van Turkije kijken en morgen met Hilal mee naar de werk,voordat ik naar de luchthaven ga.

Veel liefs vanuit Istanbul!

Ps, de laatste foto's mogen uiteraard niet ontbreken!

  • 11 Juni 2008 - 17:42

    Paula:

    He Ies!!

    Geniet nog maar lekker van je avondje in Turkije!!
    Ben blij je binnenkort weer te zien en jij ook bedankt voor je mooie verhalen! Je hebt er echt voor gezorgd dat ik en de rest helemaal op de hoogte is gebleven!!

    Heel veel succes alvast met werk zoeken (dat je daar al aan denkt....) en ik zie je begin Juli!!!

    Dikke zoen!

  • 11 Juni 2008 - 19:56

    Robert-Jan:

    Hey Isabel!

    Mooi te horen dat het goed met je gaat! Ik was twee weken geleden nog in Istanbul :) Toch makkelijker een taxi te krijgen dan in Beijing he?! Ik bedenk trouwens dat ik je trui nog heb liggen, maar dat komt wel goed.

    Geniet nog even en ook nog een goede terugreis natuurlijk!

    Liefs, Robert-Jan

  • 11 Juni 2008 - 20:13

    Kim:

    hi isabel,

    wat gaan 8 maanden toch snel voorbij, en dan al die verhalen super om die te lezen en de bijbehorende foto's te zien...
    fijne avond nog en een goede vlucht voor morgen

    xxkim

  • 11 Juni 2008 - 20:44

    Marieke De Zwart:

    Hey Lieve Isabel!!

    Wat is alles snel voorbij gegaan...en wat heb ik genoten van al je verhalen!Als ik thuis kom check ik altijd mijn mail, als ik dan een mailtje van jou had was dat het eerste wat ik las, heerlijk vond ik het! Helaas is dat nu voorbij! Maar ben ook blij dat je weer veilig terug ben in het kleine nederland! Geniet nog even lekker van je laatste uren in Turkije en ik wens je een goede vlucht naar nederland! En....wie weet zien we elkaar weer eens!!!

    Hele dikke kus Mariek

  • 11 Juni 2008 - 21:06

    Willemijn:

    hee lieve ies!!

    morgen om deze tijd ben je weer thuis... wat zal dat raar zijn voor je!

    je bent zo lang onderweg geweest, je hebt zoveel meegemaakt, zoveel gezien en zoveel mensen ontmoet...

    ik kan me voorstellen dat het aardig wat tijd kost om te wennen aan het 'gewone' leven hier in nederland, maar ik weet ook dat je weer zin hebt om naar huis te gaan! heel veel succes met wennen en solliciteren natuurlijk!

    ik hoop dat we snel wat kunnen afspreken, zodat ik je je spullen kan geven en je mijn fotoboek kan laten zien!! maar ook om bij te kletsen, mannen in de maling te nemen en wie weet eindelijk die speed-date te regelen!!!

    goede reis morgen en tot heeeeeel snel!!

    veel liefs en dikke kus,
    wil

  • 12 Juni 2008 - 01:05

    Monique:

    Hoi Isabel,
    spannend hoor na acht maanden weer op Nederlandse bodem! Ben een beetje jaloers, maar mijn tijd komt waarschijnlijk sneller dan ik wel. Geniet lekker van je thuiskomst en alle oerNederlandse(en waarschijnlijk al snel irritante)dingen. Bedankt voor alle leuke verhalen, de mooie foto's en heel veel succes de komende tijd met een baan zoeken!

    xMonique

  • 12 Juni 2008 - 04:56

    Anoek:

    Hee Isabel,

    Tof om weer eens te lezen hoe het gaat en is gegaan. Jij schrijft echt super gaaf!! Jammer dat je avontuur er op zit maar goed dat je het helemaal ziet zitten om weer in NL aan de slag te gaan (of in Turkije). Ik wil je heel veel succes wensen met alles wat je te wachten staat. En je bent natuurlijk altijd welkom in Nepal!!

    X Anoek

  • 12 Juni 2008 - 06:17

    Judith:

    Hoi isabel,
    Wat vreemd om te lezen dat je weer terug bent in nederland, en dat de reisverhalen die ik via de mail ontvang dus zullen stoppen. Grappig, het lijkt nog maar kort geleden dat ik op je site terecht kwam terwijl ik backpack info zocht en dat ik me aanmelde voor je nieuwsbrief. Maar het is al weer ruim 8 maanden geleden. Ik vond het wel erg leuk om alles te lezen!! Veel succes met het "wennen" in nederland! Ik vertrek nu binnen een maand richting india. Heb er super veel zin in! Groetjes Judith

  • 12 Juni 2008 - 06:24

    Daniëlle:

    Geniet nog van de laatste uurtjes van je reis!!
    Ben heel benieuwd naar al je spannende verhalen!

    liefs

  • 12 Juni 2008 - 19:01

    Mariska Rupcic:

    Hoi Isabel,
    Via via kwam ik jou op het spoor op internet. Onwijs gaaf dat je de stap hebt gezet om op reis te gaan. Ik begrijp hieruit dat je niet meer bij De Bazaar werkt.
    Met mij gaat het goed. Nieuwe baan bij een bedrijf in Haarlem. Ik zal kijken of we hiet nog iemand nodig hebben op de marketing afdeling
    ;).
    Wie weet zien we elkaar nog in de toekomst. Het ga je goed!!
    Groetjes, Mariska

  • 14 Juni 2008 - 21:38

    Kimberly:

    Hee Isabel... Wat een reis en nog meer avontuur, helemaal leuk om te lezen. Ben benieuwd hoe het inmiddels weer bevalt in NL. Heb (en nog steeds beetje) wel erg moeten wennen, en dat al na 4 mnd. Heel veel succes met zoeken van baan en misschien x theetje in A'dam? X, Kim

  • 15 Juni 2008 - 14:17

    Hendrieke:

    Hey meis,
    Je bent weer terug in het Nederlandse. Tja, het is dan allemaal weer zo gewoon. Onvoorstelbaar hoe snel je weer aan dingetjes went. Ik zit in Buea, Cameroon. En dat is best aardig. Maar niet voor de drie maanden die ik wilde doen. ik ga hier over een week of 3 weg, dan lekker reizen door Noord-Afrika. Misschien tussendoor terug naar Nepal. Begin november ben ik weer terug in het land en gaan we een weekendje New York boeken. Eerst gaan we natuurlijk met de 4 meiden op stap.
    Geniet van alles!
    Dikke kus, Hendrieke

  • 15 Juni 2008 - 15:16

    Anja:

    Hey Is!
    Wow, echt gaaf dat allemaal te lezen! Je hebt ook echt zoveel meegemaakt! Leuk dat je er zelf nog even goed bij stilgetsaan hebt. Grappig ook dat we het een half jaar geleden samen over hadden wat je nog allemaal ging doen en nu opeens ben je alweer in NL! Hoe bevalt dat?
    Ik hoorde van Kyra dat je op haar verjaardag komt. Lijkt me super je weer te zien maar het gaat voor mij wel ene beetje moeilijk worden tijd te maken aangezien ik de dag er na de assessmenttest voor de VU heb en 4 dagen later zit ik weer in het vliegtuig naar Nepal! Jaja, ik zit zeker ook niet stil!
    Na de zomer woon ik in Hoofddorp, dan moeten we zeker weer afspreken!
    Al hou je de website niet meer bij straks: hou me op de hoogte van je plannen! In ieder geval heel veel succes met solliciteren maar ik denk dat dat geen probleem wordt voor jou!
    Liefs anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Istanbul

Isabel

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1096
Totaal aantal bezoekers 36858

Voorgaande reizen:

19 Januari 2015 - 07 Juli 2015

Een nieuwe avontuur!

04 Oktober 2007 - 12 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: