Ni Hao - Reisverslag uit Beijing, China van Isabel Mosk - WaarBenJij.nu Ni Hao - Reisverslag uit Beijing, China van Isabel Mosk - WaarBenJij.nu

Ni Hao

Door: Isabel

Blijf op de hoogte en volg Isabel

25 Oktober 2007 | China, Beijing

Hoi allemaal,

Ik ben verliefd!!! Hij is wild, maar tegelijkertijd ook lief. Hij is werelds en kan lekker koken! Hij is avontuurlijk en houdt van shoppen. Hij kan goed fietsen en heeft mooie auto's. Zijn minpunten zijn echter dat hij niet zo goed Engels spreekt en hij veel roggelt. Zijn naam is Beijing en hij is echt geweldig!

Maar eerst nog ff terug naar het laatste deel treinen van Mongolië naar Beijing. Dit verliep prima. We hadden dit keer een Nederlandse coupegenoot (Robert-Jan, 23 jaar uit Groningen). Bijzonder tijdens deze reis was dat het onderstel van de trein bij de grens van China verwisseld werd. Zo werd de trein met inzittenden opgetild en werd er een andere onderstel onder gereden. Dit was echt bijzonder. De rails in China zijn namelijk smaller dan in Mongolië en Rusland.

De aankomst in Beijing was meteen al overweldigend! De drukte, de lachende vrolijke chineesjes, de sfeer... Echt een wereldstad. Wij zijn direct richting een hostel gegaan, onze nieuwe roomy (robert-jan) ging mee. Gezellig toch met drie meiden :-) We verbleven in een schattige hutong buurt (dit is een soort volksbuurt, bestaande uit kleine huisjes, restaurantjes waar ze op straat koken, allerlei prullaria winkels, echt het chinatown gevoel). De eerste avond hebben we dan ook heerlijk gegeten bij een restaurant waar alle locals eten. Het eten met stokjes gaat me goed af (nog bedankt sammy voor de intro). Uiteraard hebben we al bijzondere culturele dingen in Beijing bezocht, zoals de verboden stad, het plein van hemelse vrede, tempel of heaven, masoleum van Mao ( is echt raar om Mao zo te zien liggen). Uiteraard hebben we ook de Chinese muur bezocht en niet zomaar bezocht. We hebben vier uur over de muur gehiked. Ik kwam er dan ook achter dan mijn conditie niet zo top is. Maar goed, wordt nu steeds beter. :-)

Uiteraard zijn we ook het Chinese nachtleven in gedoken. Dit was echt super om mee te maken. Voor de clubs zie je echt de vetste auto's geparkeerd, lamborghini's, rolls royces, ferrari's, etc. De club zelf is ook een beleving op zich. Als er een volk is dat voorop loopt op het interieur dan zijn het de chinezen wel. In een club staan veel tafels, op elke tafel staan wel vijf soorten flessen alcohol met allerlei snacks, fruit, etc. Iedereen heeft eigenlijk zijn eigen bar. Daarnaast bestaat de belichting en de videoschermen uit een circus van high-tech producten. Op één ding lopen ze echter niet vooruit, de muziek. Geen echte housemuziek zoals wij die kennen, erg jammer bij zo'n club. Het is meer pop wat er gedraaid wordt. Het was ook aapjes kijken in deze club voor ons en andersom ook. Dit is trouwens overal. Continu wordt er gevraagd of wij op de foto willen met Chinezen. Daarnaast gebeurt het vaak dat wij voorbij lopen en er stiekem een foto van ons gemaakt wordt. Doordat de Chinezen zo'n vriendelijk zijn, vinden wij dit niet erg. Ze blijven ook maar lachen, echt schattig.

Wat hier wennen is, zijn de wc's. Zo maken we mee dat we een wc binnenlopen en er een chineesje meisje of vrouwtje met de deur open zit te plassen. Zij kijkt ons dan schattig en lachend aan. Hier kunnen we ons nog niet in aanpassen, denk ook eerlijk gezegd niet dat dit gaat gebeuren.

De shoppingcentra zijn hier gaaf! Chinezen maken maar al te graag gebruik van Neon belichting. Helaas voor mij geen shopping. Ik probeer juist eerder van mijn spullen af te komen. Wordt wel lastig, misschien dan ik in Shanghai een pakketje naar huis stuur :-). Je hebt hier namemlijk teveel leuke dingen, met name de kleding van Chinese merken zijn echt apart.

Beijing is vooral uniek door zijn nieuwe moderne gebouwen, gecombineerd met de oude hutongwijken. Je merkt heel goed dat de Olympische Spelen hier komen. Zo zijn ze van alles aan het aanleggen en aan het verbouwen. Zo zijn alle hutongwijken nu ommuurd met een vernieuwde muur. Aan de ene kant wel zonde, want zo proberen ze hun authentieke hutongwijken te verbergen, terwijl dit juist gevoel geeft aan Beijing. Daarnaast zijn er speciale winkels met spullen voor de OS. Chinezen zijn echt commercieel!

Gisteren hebben wij de trein naar Pingyao genomen. Hier zijn we nu en we vetrekken vandaag alweer. Pingyao is een stadje dat op de Unesco werelderfgoed lijst staat. Dit is een klein stadje, waar het stadje op zich de bezichting is. De treinreis hier naartoe was bijzonder. Zo sliepen we tussen de locals en heb ik de hele avond met Chinezen geprobeerd te communiceren. Gelukkig kwam er een meisje tevoorschijn die Engels sprak. Zij moest alles vertalen en die mensen wilden echt van alles en nog wat weten. Een mevrouw had Engels gehad aan de universiteit en ik was degene met wie zij voor het eerst in haar leven Engels sprak. Ze was denk ik al rond de 45 jaar. En dan zijn ze ook meteen zo lief en leren ze je van alles. Zo weet ik nu hoe ik in het Chinees van 1 t/m 10 met mijn handen moeten tellen. Handig bij het onderhandelen.

Dit was het voor nu. Foto's volgen later, dit gaat op deze computer niet.

Veel liefs uit het geweldige China!
Isabel

• 25 Oktober 2007 - 06:37

Monique:

Geweldig,Isabel. Wat beleef jij een fantastische droom!! En die foto's die je telkens stuurt...ook Geweldig!! Ik blijf je volgen, want ik vind je verhalen ook errug leuk! Liefs Monique

• 25 Oktober 2007 - 06:53

Marjolein:

Weer een geweldig verhaal, gisteren weer zitten bladeren in de LP's!! Ik heb zin en moet nog een maand wachten!! ;)

Echt top dat jullie het zo naar jullie zin hebben!

liefs

• 25 Oktober 2007 - 07:48

Bianca:

Jemig Isabel, wat een reisverhaal weer zeg. Wel leuk om over Bejing te lezen. Ben ook benieuwd naar de foto's kunnen we ons er alvast op voorbereiden......

Heel veel plezier,
    Groetjes,
    Bianca

• 25 Oktober 2007 - 08:10

Minke:

Wowie!

• 25 Oktober 2007 - 10:55

Cathy:

Pingyao is echt leuk! Heel herkenbaar wat je allemaal doet en ziet :)
    Ga je ook nog naar Shanghai en Hong Kong? Die steden zijn nog veel mooier dan Beijing! Veel plezier!!!

X Cathy

• 25 Oktober 2007 - 16:41

Sammy:

Geweldige cultureel dorp dat Beijing he? Straks het echte stadse leven in Shanghai & HK. Tellen met je handen, handig met onderhandelingen. Extra tip: Bij het afdingen van prullaria beginnen met 10% van wat ze aanbieden, dan op laten lopen tot een kwart vd prijs en daarna keihard weglopen. Als ze je niet terugroepen, dan probeer je het ergens anders. En als ze je wel terugroepen dan heb je een leuk koopje gescoord. Puur Ma$$el & Vermaak hahaha! ;)

• 26 Oktober 2007 - 06:34

Ronald:

Heee Isabel

om me nog meer te kunnen inleven in al jouw dol dwaze avonturen ga ik me nu hier in NL bezig houden met CHT zodat we bij terugkomst eindelijk voldoende gespreksstof hebben....
    daarnaast was het gewoon NIET vol te houden op jou oude werkplek, dus zit ik nu gezellie naast Sammy (die van al die tips qua afdingen)

goed te lezen dat jij nog met de deur dicht plast, wij hier in CHT willen toiletten op het podium gaan bouwen!!!

jij mag ze openen/inwijden

veel plezier/take care

• 26 Oktober 2007 - 07:16

Jan Mosk:

Lieve Isabel,

Bedankt voor je emails en je ansicht-kaart van Mongolië, lag gister 25-10 in de brievenbus. Ik stuur je meteen een berichtje uit IJmuiden.

Hier is alles kits.

Jij maakt heel wat mee daar in China. Kun je alles nog verwerken? Zo te lezen wel. Isabel, geniet er van. Opa doet je de hartelijke groeten ook van Siena, Saskia en Annelies en verdere collega's.

Verder een lekkere zoen van opa en wens je veel goeds.

Opa Mosk

• 26 Oktober 2007 - 09:44

Marjolein:

Verder had Ronald het best gezellig bij me hoor ;)

• 26 Oktober 2007 - 21:02

Natasja:

Hoi chinh coi DONG!!!

Haha helemaal geweldig weer...Tjap tjoi. Wat super om te lezen allemaal. Hoe zijn de hostels daar? Beetje te doen? En al gewend aan het feit dat je elke nacht met andere slaapt? Went best snel heh hihi. Fuh chong foejong hay...Verwachjt natuurlijk wel dat je straks paat woordjes chinees praat heh ;-). Komt ie weer: have FUN en genieten.
    Dikke KUS en neem een loempia op mij :-).
    XXXXXXXXXXX

• 28 Oktober 2007 - 14:07

Sabrina:

Hey Isabel,
    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!!Mij lijkt het ook wel wat die kant op!Wij vertrekken morgen weer naar Zwitserland en Oostenrijk,laat de apres-ski maar beginnen!!Veel plezier nog!xx

• 01 November 2007 - 15:31

Tessa:

Hey Isabel
    jij maakt echt super veel mee
    Nu ff wachten op je foto's
    hele dikke kus en knuffels van mij xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx