Exploring Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Isabel Mosk - WaarBenJij.nu Exploring Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Isabel Mosk - WaarBenJij.nu

Exploring Shanghai

Door: Isabel

Blijf op de hoogte en volg Isabel

02 November 2007 | China, Shanghai

Hoi allemaal,
Hier een bericht vanuit Shanghai!

Maar eerst terug naar Xi'an. Vanuit Pingyao zijn we met de bus naar Xi'an gegaan. Xi'an staat bekend om het terracotta leger. Echter viel dit een beetje tegen. Het was zeer toeristisch, met name met Chinezen toeristen. In Xi'an hebben we net als in Beijing en Pingyao fietsen gehuurd. We zijn de hele stad door gecrost met onze mini-bikes en hadden veel bekijks. Op een of andere manier kijken Chinezen ons raar aan op de fiets. Naast het bezoek aan het terracotta leger, zijn we naar een muziekfontein geweest, hebben zelf dumplings gemaakt en hebben we de grootste moskee van China bezocht. In dit deel van China zijn veel Chinezen islamitisch. De moskee en de minaret waren bijzonder. Het leken namelijk eerder tempels. Het is apart om in China een moslimwijk aan te treffen, met name doordat het overgrote deel van de chinezen het boeddhisme volgt. Xi'an is overigens een smog stad. In de meeste steden hangt veel smog in de lucht, maar hier is het extreem.

De trein richting Shanghai was een unieke treinervaring. We hadden een hardsleeper (de goedkoopste variant slaper, 6 bedden in een soort van coupe, alleen de coupe is niet dicht). Wij hadden bedden naast het toilet en de wasbakken. De geur van het toilet was echt super ranzig. Daarnaast hoorden wij om de minuut geroggel bij de wasbak. We hebben dan ook veel gebruik gemaakt van parfum, deo, oorplugs, sjaal en coltrui over de neus, om deze treinreis door te komen. Daarnaast zat er een pinda etent vrouwtje naast ons, die alles op de grond uitspuugde. Tevens lag een coupe naast ons een Chinees die keihard snurkte. Een bijzondere ervaring dus. Bij aankomst in Shanghai zijn we dan ook direct gaan douchen en pas daarna aan het ontbijt gegaan.

Shanghai is ook echt een wereldstad! Vooral de skyline 's avonds, dit ziet er gaaf uit. In Shanghai zijn met name de diverse wijken een bezoekje waard. Zo is er een typische Franse wijk, een old town, Shanghai city center, Pudong eiland. Deze wijken hebben ieder zo zijn eigen bezienswaardigheden. Zo zijn wij in de twee na hoogste wolkenkrabber van de wereld geweest. We keken hier uit op de bouw van de hoogste wolkenkrabber ter wereld. Tevens hebben we het stedenbouwkundig museum bezocht. Dit is interessant om te zien. Zo zie je o.a wat de toekomst plannen zijn van Shanghai. Deze zijn erg ambiteus moet ik zeggen.

Shanghai is wel erg toeristisch. Zo worden we continu lastig gevallen door verkopers van Gucci, Prada, Rolex horloges, etc. We zijn een keer meegegaan met zo'n manneke. Je wordt dan naar een klein winkeltje in een steeg gebracht en hier staat een collectie van nepartikelen uitgestald. Het is alleen lastig om er weer van af te komen. De departement stores zijn ook hier weer geweldig. We zijn zelfs een aantal Nederlandse merken tegengekomen, zoals een C&A, ABN Ambro, G-star en uiteraard Heineken en Philips! Daarnaast zit bijna op elke hoek van de straat een Starbucks, onze vaste koffiewinkel.

Onze hostel is ok. We zitten met een Aussie op de kamer. Hij is hier om te skateboarden en geeft shows in winkelcentra. Zo heeft elke reiziger zijn eigen doel en verhaal. Is interessant om te horen. Wij zijn een avond met een aantal mensen van onze hostel op stap geweest. Echter zijn we snel met z'n drieën verder gegaan, aangezien we met een besluitloze groep waren. We zijn naar twee Halloweenparties geweest. In de ene tent waren veel expats en backpackers. De chinezen die er waren, stonden foto's te maken van dronken mensen op de bar. De andere tent was club MT. Hier waren wij de enige niet chinezen. Dit was weer zo'n gave club, muziek was hier ook goed! De dag daarna zijn we ook een aantal clubs afgegaan, alleen was alles uitgestorven.

We zijn vanuit Shanghai een dagje met de bus naar Suzhou geweest. De wc's op het busstation waren uniek. In de toiletten zijn geen deuren. Zo loop je voorbij en zie je iedereen plassen, etc. Ik liep dus naar binnen en dacht; huh..ik liep toen weer naar buiten en heb Ellie gehaald. Ik heb haar als deur gebruikt.

Suzhou staat bekend om de hoeveelheid tuinen. Een aantal staan op de Unesco lijst. Is mooi om te zien. Daarnaast kan je hier ook heelijk eten. Het Chinees eten is by the way, super lekker!

Vandaag is Ellie vetrokken (snik, snik) Bedankt El, voor alles! Het is mij een waar genoegen geweest met jou te mogen reizen! Ik zal morgen aan je denken als jij lekker aan je broodje kaas zit ;-).

Roos en ik vertrekken vnv naar Xiamen. Dit is een kustplaats. We hopen op mooi weer, want dan kan de bikini tevoorschijn komen. Daarna gaan we naar Guilin, Yangshou, Kanton en Hong Kong. In Hong Kong neem ik afscheid van Roos. Zij gaat dan naar Delhi. Als het goed is, kom ik haar weer tegen in Nepal. Mijn plannen vanaf Hong Kong zijn nog niet geheel bekend. Ik ga of naar Hainan (eiland onder Hong Kong, golfsurfen) of naar de Filipijnen (is nl. zeer cheap vanaf Hong Kong). Daarna ga ik in ieder geval naar Kunming en Chengdu.

Dit was het voor nu!

Liefs vanuit Shanghai,
Isabel

Psjes,
ps1, Etienne & Jeanine, van harte gefeliciteerd met jullie dochter Julia!

ps2, Donny & Ginger, van harte gefeliciteerd met jullie dochter Jaidy Ginger!

ps3, Vincent & Bregje, van harte gefeliciteerd met jullie zoon Jens Felice! Breg, was super leuk je gesproken te hebben!

ps4, Marieke, nu officieel van harte gefeliciteerd met je 27ste verjaardag

ps5, Maartje, ook van harte gefeliciteerd met je 27ste verjaardag!

ps6, Broertje, have fun op je 30-jarig feestje zaterdag! Foto's wel ff mailen!

ps7, Cathy,tips voor Hong Kong zijn welkom!

ps8, Sammy afdingen werkt! Thanks!

ps9, Ronald het inwijdaanbod sla ik af. Zo te lezen ben je gedegradeerd van kamer ;-)

ps10, Ruud, heb een leuke boekje voor je uit het sexmuseum van Shanghai.

• 02 November 2007 - 06:36

Robin:

Toffe foto`s zusje

have fun

kus Robin

• 02 November 2007 - 08:11

Rachel:

Hi Isabel!
    Echt zo super wat je daar allemaal doet en ziet..! I'm sure dat veel van ons erg jalours zijn als we dit allemaal lezen, ik iig wel :D...
    Ik blijf je in de gaten houden :D

xx Rachel

• 02 November 2007 - 09:24

Judith:

Hoi isabel,
    zoals eerder vermeld volgen mijn vriend en ik jou site nu om in de gaten te houden wat je allemaal meemaakt! Het klinkt allemaal erg mooi! We zouden willen dat het 8 maanden later was, dan vertrekken wij ook naar peking.
    Veel reisplezier!

Groetjes Jeroen en Judith

www.freewebs.com/jeroen-en-judith

• 02 November 2007 - 13:46

Debbie:

Wat is dit weer een heerlijk verhaal! ga zo door en geniet van alles!

• 02 November 2007 - 21:45

Paula:

He Ies!!

Echt super die verhalen van je!! Zeker omdat je ook in detail gaat!! Ben je al gewend aan de toiletten?? Echt geweldig om dat te lezen; zie het ook al voor me; lachende plassende mensen die zich dan ook niet schamen!!!

• 03 November 2007 - 13:15

Marieke:

He isabel,
    Ik ben druk bezig enorm bruin te worden!! Heerlijk om even op het strand te liggen. Wel apart dat zelfs op het strand hier gewoon de koeien lopen (en poepen).

Leuk om te lezen en op de fotos te zien wat jij allemaal aan het doen bent!! Ik heb toevallig wat fotos op mijn hyves staan van India!

Have fun!
    xx

• 04 November 2007 - 17:51

Betul:

I want english summary next time :)

• 04 November 2007 - 19:34

Karin:

Wat een avontuur!!
    Je moet alles een keer hebben meegemaakt zeggen ze, nou: jij doet het maar mooi!
    Geniet, en bedenk dat de minder leuke of smakelijke dingen wel geweldige verhalen opleveren!!

X

• 06 November 2007 - 12:38

Sammy:

Leuk verhaal weer Bella!

Als je naar Hainan gaat, moet je vooral niet gaan voor het bruisende uitgaansleven (dat er namelijk ook niet is :p ). Hainan staat bekend om haar parelwitte stranden, de pure rust & ontspanning en het lekkere klimaat, weet alleen niet of het rond deze tijd ook zo is.

Ben benieuwd naar het volgende verhaal joh, veel geluk!