Zon, zee, strand!!! - Reisverslag uit Sanya, China van Isabel Mosk - WaarBenJij.nu Zon, zee, strand!!! - Reisverslag uit Sanya, China van Isabel Mosk - WaarBenJij.nu

Zon, zee, strand!!!

Door: Isabel

Blijf op de hoogte en volg Isabel

14 November 2007 | China, Sanya

Hier een mailtje vanuit het tropische, mooie, parelwitte stranden eilandje Hainan (nee, probeer niemand jaloers te maken :-)).

Na Shanghai heb ik alweer zoveel meegemaakt. De reis van Shanghai naar Xiamen verliep pima. Roos en ik hadden voor het eerst een sleeperbus (bus met alleen maar bedden). Zo'n sleeper is een aparte ervaring. Je kan hier namelijk alleen maar in liggen en heel moeilijk in zitten. Gevolg is dan ook, dat je om 19.00 uur al ligt te slapen.

Xiamen is een kuststad en vergeleken met de andere steden een kleiner stadje (wonen 600.000 mensen legaal). Tijdens de reis werd ons duidelijk dat hoe zuidelijker je gaat, hoe groener het wordt. We kwamen aan in een kuststad met veel palmbomen. Deze dag zijn we gelijk naar het eilandje Gulan Yu (klein eiland tegenover Xiamen) gegaan. Dit eiland is van diverse landen geweest o.a. van the Dutchies. Maar het waren met name de Portugezen die een stempel op het eiland hebben gedrukt. Het eiland is geheel in Portugese stijl. Erg apart om te zien. Hier hebben we een dagje gerelaxed en zijn we voor het eerst in aanraking gekomen met het Chinese strand. Chinezen zijn nou niet bepaald strandmensen. Ze liggen eerder met hun paraplu op het strand dan in hun bikini. Daarnaast hebben we deze dag lekker geshopt. Ik heb mijn eerste pakket met schoenen naar huis gestuurd (nu maar hopen dat ze aankomen).

's Avonds kregen Roos en ik spontaan het idee om ons haar te gaan verfen. Wij zijn naar een locale hairdresser gegaan en jawel Roos kwam eruit als een knal rode (was blond) en ik als een fel blonde, haha. We hebben er van 22.00 tot 00.30 gezeten. Op de weg terug waren we natuurlijk aan het grappen en giechelen over onze nieuwe coupe. Todat Roos plotseling zegt: "ik zie weer een piemel", dus ik denk: piemel?? Huh.. Maar goed, Roos zegt: "waarschijnlijk is hij aan het plassen". Dus ik denk nog, als je plast in een steeg dan zie je meestal niks, want dan sta je voor de muur. We liepen namelijk in een winkelstraat waar tussen de winkels stegen zitten. Maar goed, wij lopen rustig verder. Komt er in de volgende steeg een naakte man aan rennen, die bepaalde bewegingen met zijn handen maakte, waar wij vrouwen op deze manier niet van gediend zijn. Dus mijn eerste reactie was rennen en Roos bleef rustig verder lopen. Bleek dus gewoon een Chinese potloodventer te zijn. Dat verwacht je dus niet van die schattige Chinezen en al zeker niet in zo'n leuk kuststadje. Achteraf konden wij er wel om lachen, maar op het moment zelf...

Twee dagen later zijn we met een sleeper naar de volgende stad gegaan. Guilin, bekend om het karst gebergten. Deze reis die 18 uur zou duren, bleek veel korter te zijn. Stonden we om 05.00 uur 's ochtends bij het bus station. Terwijl wij dachten dat we zo rond 12.00 uur aan zouden komen. Maar goed, dit hebben we nu al vaker meegemaakt.In Guilin hebben we de bus naar Yangshuo gepakt. Hier hebben we elektrische, geluidloze scooters gehuurd. Wij zijn een uur door de dorpen gereden om vervolgens in een stadje uit te komen, waar de bambooboot klaarstond die ons door het karst gebergten heen vaarden. Wij dachten dat het zeer toeristisch zou zijn, maar dat viel mee. Aantal Chinezen toeristen, die naast het maken van foto's van het karst gebergten, ons weer op de foto namen. De tocht op de scooter was bijzonder. Je komt allerlei locals tegen die zwaaien, hun duim op steken, auto's die toeteren, kinderen die hello zeggen. Is echt leuk om mee te maken. Die mensen vinden het helemaal geweldig. Is genieten omdat te zien. Uiteraard 's avond heerlijk gegeten. Het eten in China is goed, gezond en lekker!

Volgende dag de bus richting Guangzhou (ook wel bekend als Kanton) gepakt.'s Avonds o.a. heerlijk sushi gegeten. In Kanton hebben we een tandem gehuurd en de hele stad door gecrosst. Dit was echt fun. We scheurden over rotondes, snelwegen (doen chinezen ook). Iedereen zat ons natuurlijk weer aan te kijken met name door de tandem. ZE Zullen wel gedacht hebben, twee van die weirdo's op een tandem haha. Zo leek het wel. Maar goed, wij hebben de grootste lol gehad. Kanton is ook het paradise voor shoppen. Er zitten hier veel groothandels en schoenen, super veel schoenen, met name All stars in alle maten en kleuren. Gelukkig kan je deze niet direct kopen. We hebben in Kanton ook deelgenomen aan een theeceremony. Was leuk om meegemaakt te hebben. Thee is de nummer 1 drank in China en niemand verlaat zijn huis zonder zijn of haar thermoskan met thee (heel apart).

Hong Kong, de volgende dag naar het welbekende Hong Kong. Voordat je hier aankomt, moet je eerst de douane nog door aangezien Hong Kong geen China is. Dit duurde wel even, maar was apart om mee te maken. Het lijkt net of je op een luchthaven aankomt.De eerste avond hadden we een hostel op Mount Davis op Hong Kong Island, met uitzicht op Victoria Harbour. Je kon er alleen met taxi of shuttlebus komen. Bij aankomst kwamen we er achter dat het meisjesdorm uit 28 bedden bestaat en dat je voor 24.00 uur binnen moet zijn. Dus Roos vraagt nog, maar als je op stap wilt, hoe kom je dan binnen? Nou niet dus. Ok, wij weten genoeg, dit is voor 1 nachtje. Volgende dag zijn we dan ook naar de welbekende Chung King Mansions op Nathan Rd. in Kowloon verhuist. Tja, hoe leg je dit uit. Dit is een groot verpauperd gebouw met wel meer dan 100 hostels in het gebouw. Bij aankomst denk je, hier slapen..huh?? Er lopen hier ook veel Afrikanen en Indiers rond. Nou ben ik heel multi-culti ingesteld, alleen dit was net iets te mutli-culti voor mij. Er hangen zelfs schermen beneden voor als je de lift ingaat, zodat de mensen beneden kunnen zien wat er in de lift gebeurt. Aan het begin hadden wij het idee dat wij de enige twee schattige lieve meisjes waren. Iedereen keek ons ook de hele tijd aan. Nu zijn we dit van Chinezen wel gewend, maar die kijken net ff iets anders. Maar goed, we hebben een hostel van een fijne chinees uitgekozen. De kamer, tja..kamer, Het leek eerder een hokje. De wc en douche, tja..een wc met een douchekop erin. Kortom een hele ervaring, het minder leuke daarvan is dat ik na een dag juist hier ziek werd. Hierdoor werd ik gedwongen mijn plannen iets te wijzigen en hier alleen iets langer te blijven.

Hong Kong is anders vergeleken met de Chinese steden. Het is duurder, veel hipper en meer westers. Naar mijn mening geen China, maar echt Azië. Hong Kong is een eigen landje. Er zijn veel expats. Met name toen we een avondje in Soho op stap gingen, merkten we dat heel goed. In een echte club zijn we niet geweest. Hier moet je member voor zijn of je charmes voor in de strijd gooien. In onze backpack kleding voelden wij ons nou niet bepaald charmant genoeg om dit te gaan doen. In HK zijn veel westerse bedrijven. Met name het gebouw van Phillips springt eruit als je de skyline vanaf Kowloon bekijkt. De tweede dag toen ik ziek was, ben ik uit verveling maar tv gaan kijken (dat had ik nog wel op mijn tiny kamer). Ik zag toen een reclame van Shell voorbij komen. Is grappig om te zien hoe Shell zich als Nederlandse bedrijf in Azië probeert te profileren. Een Herman Heinsbroek figuur als hoofdpersoon in deze reclame, moet de Aziaten het soort "Bertolli" gevoel geven. Haha. Is leuk om te zien! Die avond heb ik ook de 2de helft van de voetbalwedstrijd Mallorca - Real M. gekeken. De volgende dag in de trein zag ik ons Van the Man op de eerste pagina van een Chineze krant staan. Blijkbaar is hij hier ook the Man! Dan voel je wel Nederlandse trotst!

Uiteraard zijn we in HK met de welbekende star ferry naar HK island gegaan. We zijn ook met de Victoria tram naar Victoria Peak gegaan. Super mooi uitzicht over HK. Daarna zijn we lopend terug gegaan door diverse wijken van HK.

Maandag is Roos vetrokken naar Delhi!! (snik snik..). Thanks voor de great care de afgelopen dagen en heel veel plezier in India! Bedankt voor je verhelderende inzichten en het delen van je muzikale kennis. Was zeer bijzonder. Tot in Nepal, gaan we het stappen goed maken!

Gisteren ben ik met het vliegtuig vanuit Kanton aangekomen in Sanya (plaatsje op het eiland Hainan). Hier ga ik een week genieten van zon, zee, strand. Hopelijk een beetje golfsurfen, naar heerlijke hotsprings, kortom een weekje chillen.

Veel liefs vanuit zonnig Sanya,
X Isabel

  • 14 November 2007 - 07:57

    Irene:

    girlllllll,
    Lekker aan het genieten, leuk om al je verhalen te lezen!!!
    ik ben jaloerssss!!!
    enjoy!!! xx

  • 14 November 2007 - 15:32

    Jessica:

    Hi ies,

    het klinkt echt helemaal geweldig! Lees je verhalen met veel plezier, maar ben heeeeeeeeeeeeeeeeelll jaloers ;-)

    x Jess

  • 14 November 2007 - 19:20

    Eddy:

    Ha die Isabel,
    Het is elke keer weer een geweldig leuk moment als je mail binnen komt. Vanuit een nieuwe plek op de aardbol, met weer een vrolijk fris verhaal. Dan gaat het werk echt even opzij en ben ik alweer benieuwd naar de volgende halte. Hoop dat je je alweer helemaal beter voelt. Geniet van alles en blijf vooral schrijven. Wij tellen ook al af richting India; nog 4 weken.
    Have fun!
    Eddy

  • 14 November 2007 - 20:31

    Marieke De Zwart:

    Hey Isabel!!!

    Fantastisch om je verhalen te lezen!! Begin helemaal te wippen om mijn stoel als ik zie dat je weer een verhaaltje hebt geschreven, jammer genoeg ben je er zo doorheen en moet ik wachten op je volgende mail!!! Maar conclusie: SUPER!!!
    Lekker genieten van de zon enzo, ook wel goed voor je gestel. Hoop niet dat je al te ziek bent!!!

    Tot gauw in je volgende verhaal!!!

    XXX marieke

  • 15 November 2007 - 15:59

    Sanne Blaauboer:

    He Isabel,,
    Super leuk je verhalen, en ben net als iedereen best jaloers!! Het begint ook meteen te kriebelen! Have fun,, en Jens is echt een poepie!!!
    Hele dikke kus en geniet ervan!!! sanne, en rest van de fam natuurlijk!!

  • 16 November 2007 - 10:43

    Rosie:

    Hi!
    Beter dat je beter bent, jij ook bedankt voor je aanwezigheid! Twas me een waar genoegen!
    India is de twee h-woorden, constant in afwisseling. Haten en Houden-van.
    Vies, stinken en iedereen raakt je aan, kijkt je aan, valt je aan ( ja echt!).
    Maar ook prachtige mensen, bijzondere geschiedenis, lekkuhr eten, goedkope, leuke lodges en veel, ja, heeeel veel backpackers.
    Hoe zijn die chinezen in zwembroek? Dat vraag ik me dan weer af! ( in hun nakie ken ik ze al ;)).
    He, chill ze!
    Kz

  • 17 November 2007 - 15:28

    Danielle:

    Super om al je verhalen te lezen en foto'te zien. Helemaal niet jaloers hoor.....

    xxx

  • 18 November 2007 - 08:32

    Ilse Rutte:

    Hoi Isabel,

    Vanmorgen sprak ik je ouders en heb van hun jouw site gekregen. Ontzettend leuk om te lezen waar je nu uithangt! Prachtige foto's zeg. Heel veel plezier en geniet er van!
    Groetjes Ilse Rutte ( broerskamp )

  • 18 November 2007 - 18:46

    Natasja:

    Hai Ies!!

    Wat leuk weer even om te lezen wat je allemaal meemaakt. Echt geweldig en apart allemaal. Geniet lekker van je weekje zon zee en strand!!!

    XXX

  • 26 November 2007 - 20:47

    Leen En Gerda Noordz:

    hallo isabelgeweldig wat je allemaal beleefd veel succes verder lees al je verhalen hartelijke gr van ons.leen en gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sanya

Isabel

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 36856

Voorgaande reizen:

19 Januari 2015 - 07 Juli 2015

Een nieuwe avontuur!

04 Oktober 2007 - 12 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: