Goodbye Nepal, Namaste India! - Reisverslag uit Agra, India van Isabel Mosk - WaarBenJij.nu Goodbye Nepal, Namaste India! - Reisverslag uit Agra, India van Isabel Mosk - WaarBenJij.nu

Goodbye Nepal, Namaste India!

Door: Isabel

Blijf op de hoogte en volg Isabel

27 Februari 2008 | India, Agra

Hierbij mijn eerste bericht vanuit India en dan nog wel vanuit de stad met een wereldwonder, Agra!

Maar voordat ik mijn eerste belevenissen van India vertel, ga ik nog even terug naar Nepal. Het land dat mijn hart gestolen heeft!

Afgelopen 2 weken waren hectisch, maar ontzettend leuk! Ik ben druk bezig geweest met de shop, genaamd Pasal (in het Nepalees betekent dit winkel). Communicatie moet je zo eenvoudig mogelijk houden :-). De afgelopen weken waren het de regelweken. Regelen betekent in Nepal tot in de detail alles regelen! Samen met Renu, mijn Nepalese collega, heb ik interessante, commerciële producten ingekocht waar een goed project achter zit. Dit was ontzettend leuk en gezellig om te doen! Zo leer je niet alleen je collega's beter kennen, maar leer je meer over Nepal. Renu vertelde met alle liefde over haar land! Naast het inkopen doen, ben ik met haar naar de ontwerper geweest voor een logo voor de shop. Zulke bureaus moeten wij ook hebben! Je blijft er gewoon de hele tijd bij zitten totdat je een ontwerp hebt. Is heel wat anders dan bij ons. Heeft denk ik met de kosten te maken :-). Met Binita ben ik naar een vrouwenproject van recycled papier. Daarnaast ben ik met Kyra (een van mijn dutch friends in Nepal) een dagje naar het resort geweest om alle maten van de shop op te meten. Bij terugkomst in Kathmandu ging ik verf kopen met mijn collega's Binita en Gitendra. De timmerman briefen samen met Bishnu, zodat hij planken, een showcase, een kast, een spiegel en een bord voor de shop kon maken. Dit was echt leuk om te doen. Je moet namelijk tot in de detail uitleggen wat je wilt. Tevens een lichtplan gemaakt voor in de shop. Afgelopen woensdag ging de timmerman en het verf mee naar het resort. Bij aankomst bleek de shop schoongemaakt te zijn door Hendrieke & crew (Hendrieke is één van de andere vrijwilligers van The Last Resort. Zij schrijft een onderwijsmethode voor de school die in het dorp staat naar het resort) Nogmaals bedankt Hendriekje! Dus konden we meteen aan de slag met verven. Tevens de timmerman weer briefen betreffende de planken, kasten, etc. Kortom allerlei regel dingen. Je moet er goed achter aan zitten. Erg apart om mee te maken hoe dat in een ander land er aan toe gaat!

Jammer genoeg kan ik niet het eindresultaat van de winkel zien. Maar de verkoopcijfers en foto's krijg ik gemaild. Dus zodra ik deze heb, laat ik jullie met trost het eindresultaat zien! Als jullie ooit naar Nepal ga, ga dan zeker langs bij The Last Resort www.thelastresort.com.np.

Mijn andere opdracht, een concept maken voor een reizigers/vrijwilligerscafe, heb ik afgelopen donderdag gepresenteerd. Dit ging goed. Als ik terugkijk op mijn opdrachten ben ik tevreden.

Naast mijn vrijwilligerswerk, heb ik uiteraard optimaal genoten van mijn laatste twee weken Nepal. Toen ik met Kyra naar het resort ging om alles op te meten, ben ik tevens gaan bungy jumpen. Een sprong van 160 meter vanaf een brug in een vallei boven een stromende rivier. Wat een kick, ik dacht dat ik het nooit zou durven en doen! Maar goed, verstand op nul, oftewel don't think. Gelukkig had ik Kyra als mijn mental coach!

De afgelopen 2 weken was ik niet de enige die afscheid nam. Kyra vertrok een week voor mij en dit afscheid hebben we goed gevierd. De dag voor haar vetrek zijn we gezellig met Pascal (mijn Engelse roomy) en Theo (een jongen uit NL) wezen multi-culti'n. Daarnaast hebben Kyra en ik gezellig gevoetbald met jongens van de straat. Toen we uiteindelijk met een paar andere jongens naast een groot voetbalveld (waar op dat moment een wedstrijd bezig was)gingen voetballen, keek het publiek niet meer naar de voetbalwedstrijd, maar naar twee meiden die hun voetbalkunsten aan het vertonen waren. Erg komisch!

Mijn afscheidsavonden waren erg leuk! Afgelopen donderdag ben ik, met een kleine groep Nederlanders en een aantal Nepalezen die ik tijdens mijn tijd in Nepal heb leren kennen, wezen eten bij een van mijn favoriete restaurants OR2K. Mijn officiële afscheidsavond, georganiseerd door Sam, was erg gezellig. Super lief dat ze dat voor mij georganiseerd hadden. Die middag heb ik nog een ceremonie van een Nepalese bruiloft meegemaakt. Met het bedrijf gingen we hier naartoe. Dit betrof een feestje aan de kant van de bruid. Anja en ik waren meegevraagd en wij wilden dit maar al te graag zien! Nepalese vrouwen zien er allemaal zo kleurig uit in hun sari's. Daar wordt je vrolijk van! Na de bruiloft werd ik om 19.00 in De La Soul verwacht. Op de heenweg, ben ik mijn portommonee (gelukkig alleen met geld) verloren. Uiteraard kon mijn laatste dag Nepal natuurlijk niet perfect verlopen. Bij aankomst was er een lange tafel mooi gedekt, kwamen de lekkere hapjes en drankjes tevoorschijn. Een aantal Nepalese collega's waren aanwezig en mijn Nederlandse huisgenoten! Van mijn Nepalese collega's kreeg ik een mooi ketting en een yak sjaal (zo'n sjaal droeg ik namelijk dagelijks). Van Sam kreeg ik een mooi zilvere hanger met de hindoestaanse godheid Ganesha. Hij beschermt de reizigers. Ontzettend lief allemaal en dat maakte het afscheid nemen alleen maar moeilijker. Ik wilde namelijk nog niet weg uit Nepal. Die nacht ben ik nog wezen stappen met Pascal, Anja en Hielke. Dit was erg gezellig! De volgende dag moest ik vroeg op. om mijn tas in te pakken. Mijn vliegtuig vetrok namelijk in de middag. Achteraf bleek er vetraging te zijn. De afgelopen 2 weken waren super leuk. Het blijft moeilijk om afscheid te nemen als je het zo naar je zin hebt!

Bedankt allemaal voor de leuke tijd in Nepal. In het bijzonder:
- Sam voor de kans om bij haar bedrijf vrijwilligerswerk te mogen doen. Het was een bijzondere ervaring!
- Kyra, Anja & Hendrieke, jullie zijn topmeiden! Wat heb ik met jullie gelachen, maar ook gehuild!

En uiteraard de overige mensen waar ik in Nepal mee om ben gegaan. Het wordt anders een te lange lijst!

Hierbij in het kort nog even mijn belevenissen in India. Zaterdag ben ik aangekomen in Delhi. In tegenstelling wat ik van anderen gehoord heb, viel Delhi mij harstikke mee. Ik vind Delhi een leuke stad! 's Avonds had ik met Walter (reisgenoot India) afgesproken en we zijn gezellig wat gaan eten. De volgende dag hebben we de grootste moskee van India bezocht. Erg interessant, ik blijf een fascinatie voor moskeën hebben. Daarnaast hebben we die dag diverse multi-culti dingen gedaan, heerlijk in het park gelegen in een van de duurdere wijken in Delhi, de metro gepakt naar old town. Kortom, het reizen is weer begonnen! Gisteren zijn we in Agra aangekomen met de trein. Ons hotel heeft view op de Taj Mahal. We hebben die middag dan ook heerlijk in het zonnentje op het dakterras gezeten. 's Avonds hebben een tuk tuk gepakt om de zonsondergang aan de achterzijde van de Taj Mahal te zien. Hier gaan namelijk niet veel mensen heen. Onze tuk tuk driver reed als Michael Schumacher, omdat hij niet wilde dat wij ons zonsondergang ging missen. Ik dacht dat ik nooit levend uit de tuk tuk zou komen. We waren helaas net iets te laat, maar goed het uitzicht was wederom schitterend. Vanochtend al vroeg op voor sunrise bij de Taj. De Taj is idd een wereldwonder! Vanmiddag gaan we het fort bezoeken en morgen naar spookcity. Tot nu toe heb ik nog geen cultuurschok wat betreft India. Het is anders dan Nepal, bijzonder op een andere manier! Ik geniet nog steeds elke dag van mijn reis en vermaak me in India prima!

Heel veel liefs, Isabel

Ps, foto's volgen later. Kan op dit moment geen foto's meer plaatsen.

  • 27 Februari 2008 - 07:22

    Danielle:

    Wat leuk om je verhalen steeds te lezen. India ga je helemaal geweldig vinden, de mensen, de kleuren het eten...geniet ervan.
    Ik mail je snel weer
    xx

  • 27 Februari 2008 - 08:14

    Ellie:

    Hoi Isabel,

    Je hebt nog flink de puntjes op de i kunnen zetten!leuk te lezen hoe dat allemaal gaat met de projecten die je had. Super dat er allemaal van die leuke dingen voor je afscheid georganiseerd zijn. Wow India klinkt ook bijzonder, veel plezier! Ik sta over een paar dagen op de piste in Italië, kan niet wachten!!

    X Ellie

  • 27 Februari 2008 - 08:18

    Anoek:

    Hee Isabel,

    Jij bent goed bezig. Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt ondanks dat het vreemd was om Nepal te moeten verlaten. Hier alles nog steeds goed. Hoop je nog eens te zien in Kathmandu!!

    Dikke kus,

    Anoek

  • 27 Februari 2008 - 09:32

    Marieke:

    hee leuk weer om je avonturen te lezen! heel veel plezier in india, weer nieuwe avonturen, nieuwe mensen, nieuwe ervaringen. geniet lekker meis.
    liefs mariek

  • 27 Februari 2008 - 10:32

    Baboes:

    Wat gaaf allemaal zeg wat je meemaakt!
    Echt tof wat je allemaal doet en je bent een stoer wijf!
    Geniet van de tijden die nog komen gaan en nog even en dan meeten we in Turkiye...
    Dikke kus en tot gauw...
    Boes en Dam

  • 27 Februari 2008 - 14:44

    Monique:

    Hey,
    goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en dat je toch wel van Nepal bent gaan houden haha. Geniet nog lekker en ben benieuwd naar de foto's van India. Dan weet ik in ieder geval wat ik allemaal heb gemist. Nu ik lekker gewend ben aan Thailand is het ook een heerlijk land dus er staat je nog wat te wachten. Veel plezier!

  • 27 Februari 2008 - 17:27

    Roosje:

    Eeeeehj!
    Tof tof tof dat je t zo tof hebt gehad!
    Echt zo cool alles wat je meemaakt! Het is misschien nog moeilijk te bevatten, maar thuis kan je er jaren op teren.
    Geniet van India (ga zeker naar de rattentempel in Bikaner en daar op stap).
    Let op je spullen, op je eten en je reisgenoot en hij op jou, I know India!
    Maar cool dat je er nu al van kan genieten: you love it or hate it!
    Kz en chill, geniet en bewonder!
    Roosje

  • 28 Februari 2008 - 10:06

    Corine:

    heej! tjaa.. afscheid nemen van Nepal is bizar.. Maareh, goed te horen dat Delhi leuk is! :)
    grtz!

  • 02 Maart 2008 - 16:32

    Anja:

    GRRR, een uur lang kratten met colaflesjes voor je getild en ik wordt niet eens bedankt in je shop-verhaal! haha, zal vaker iets voor je doen! ;-)
    We missen jou ook hoor meid! Maar ik ben blij dat het reizen je zo goed bevalt!
    Als je op de hoogte gehouden wilt worden van alle roddels die nu alweer gaande zijn, zo ik toch echt maar weer snel ff bellen! Pas goed op jezelf en laat walter ook goed op jou passen! ;-)
    kussie!

  • 03 Maart 2008 - 18:41

    Marieke:

    India is like XTC, you can have a good or a bad trip, but you get a trip for sure!!

    Ben erg benieuwd of India je hart gaat stelen of niet! Tips, Jasailmer en Bikaner! en ofcourse ga naar Goa en geniet van zon zee strand en erg goedkope strand trance feestjes met vreemde maar leuke mensen!

    Liefs!!

  • 07 Maart 2008 - 13:23

    Arno :

    Hai Isabel, tot nu toe met veel interesse je ervaringen gelezen. Wat een belevenis!!. Anyway, ik wilde je langs deze weg nog ff hartelijk feliciteren met je verjaardag. Het is hier wel saai zonder jou! Geniet ervan!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Agra

Isabel

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 36814

Voorgaande reizen:

19 Januari 2015 - 07 Juli 2015

Een nieuwe avontuur!

04 Oktober 2007 - 12 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: