De straten van Kathmandu.... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Isabel Mosk - WaarBenJij.nu De straten van Kathmandu.... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Isabel Mosk - WaarBenJij.nu

De straten van Kathmandu....

Door: Isabel

Blijf op de hoogte en volg Isabel

11 Februari 2008 | Nepal, Kathmandu

Hier weer eens bericht vanuit het bijzondere Nepal!

Afgelopen maand heb ik veel mooie dingen meegemaakt. Maar voordat ik over mezelf begin, wil ik jullie graag meer vertellen over Nepal en dan met name Kathmandu!

Met organisaties als Unicef en de VN als vaste standplaats in Nepal, behoort dit land tot een derde wereld land. Hoe langer je hier zit, des te meer je dit ervaart. Hier zitten veel goede NGO’s, vrouwen-, community- en vrijwilligersprojecten die zich inzetten voor het welzijn van Nepal. Genoeg mensen met een hart van goud die mij inspireren en laten inzien dat materiële zaken niet het geluk bepalen in het leven.

In Nepal bestaat het kaste systeem. Dit betekent dat op het moment dat je geboren wordt, zo goed als vast staat welk toekomstpad je volgt. Het is een ingewikkeld systeem, maar om het in leken taal uit te leggen. Er zijn vier kaste: priesters, krijgers, handelaren & boeren en als laatste de untouchables. Elke kaste heeft zo’n zijn subkaste en je naam bepaalt eigenlijk uit welke kaste je komt. Kortom, als je Bhatta Brahmin heet, dan betekent dit dat je uit de priesters familie komt, want Brahmin staat voor de priesters kaste. Bhatta is je achternaam en refereert aan deze kaste en je subkaste. Voor de untouchables, laagste kaste, betekent dit dus dat je geboren wordt met weinig vooruitzichten. Schoenenpoesters, tailors, smits, maar ook straatkinderen en bedelaars vallen in deze kaste. Het zien van de straatkinderen gaat mij aan het hart. Als ik 's ochtends naar mijn werk loop in Thamel (toeristische deel van de stad), dan zie ik een afvalhoop van kinderen en honden op straat liggen. Als ik ‘s avonds na het stappen terug loop zie ik ze in steegjes liggen. De leeftijd varieert van 4 tot 15 jaar. De kinderen kan je beter geen geld geven, want de kans is groot dat ze er lijm van gaan kopen om op te snuiven. Deze kinderen hebben 2x het leven van mijn opa (die deze week 85 jaar is geworden!) achter de rug. Er bestaan diverse projecten voor deze straatkinderen. Het probleem is echter dat niet alle toeristen realiseren dat ze beter geen geld kunnen geven of melk (wat de kinderen vervolgens weer terugbrengen). Er zitten intelligente mannekes tussen en ze spreken soms beter engels dan menig verkoper. Dit was een simpele uitleg van de kaste. Daarnaast bestaan er nog de hill tribes. Bij een aantal hilltribes komen de overgrootouders oorspronkelijk uit Tibet en Mongolië. Deze stammen wonen met name in de berggebieden. Dit zijn mijn favoriete mensen. Zij hanteren andere gebruiken en rituelen. Soms overlapt het ook met de Nepali/Hindu cultuur. Tegenwoordig verandert er hier veel. De nieuwe generatie is veel opener, westers georiënteerd, liberaler, minder kaste georiënteerd, hipper (met name de Nepalese/Tibetaanse mannen mogen er zijn:-)(Mam, don’t worry, zal niet met een Nepalese/Tibetaan trouwen, op een berg gaan wonen met een geit en een koe als huisdier ;-))

In de straten van Kathmandu maak je veel mee. Je kan er boeken over schrijven. Zo heb je hier geen echte supermarkten zoals wij die kennen, maar meer kleine nijverheidswinkels. Ik denk dat 90% van de lezers spontaan vegatariër wordt als je de slager hier ziet. Zo staat de geit voor de deur en zo ligt de geit geslacht en al te koop. Eet smakelijk denk ik dan niet. Misschien is dat ook wel de reden dat ik hier een halve vega ben geworden. In de straten staan veel kleine tempels. Elke ochtend komen hier mensen naartoe om hun ritueel te doen.

Van de week heb ik ook een bijzondere ervaring meegemaakt. Ik stond ‘s ochtends te wachten voor de Indian embassy om mijn telex naar NL te regelen (moet eerst toestemming vanuit NL krijgen, voordat ik mijn visa kan aanvragen). Ik ging vroeg heen, want er worden maar een aantal mensen binnen gelaten per dag. Ik was nr 6., ik hoorde het de man nog goed zeggen. Ik ga zitten bij een eettentje met een kop thee en een boek ( het was namelijk pas 7.45 en de ambassade gaat om 9.30 open). Vervolgens komt er een auto hard aangereden, die de steeg naast de ambassade wilde inrijden. Het nieuwe koekblik reed tegen de Indian embassy aan. Karma, was de eerste opmerking van een Westerse man die als een of andere Indiaanse Goeroe gekleed was. Ofwel, actie=reactie. Maar goed, paniek uiteraard. Ik kreeg weer even een flashback naar mijn ongeluk. Toen verzamelden zich ook allemaal Nepalezen om mij heen, net als bij deze man het geval was. De man bloedde, maar het zag er niet heel ernstig uit, gelukkig maar. Oja, het gaat trouwens goed met mijn hand. Het is een duidelijk litteken, maar aan elke litteken zit een schoonheid. De schoonheid van dit litteken is Nepal en de bijzondere dingen die ik hier heb mogen meemaken. Maar goed na het ongeluk dacht ik rustig mijn thee te kunnen drinken en verder te kunnen lezen in het boek van de Dalai Lama, mijn nieuwe inspirator. Maar nee, nog geen 5 minuten na het ongeluk, komen er hordes politieagenten en Nepalezen richting de Indian Embassy aangerend. Wat bleek een staking. Wij werden met z’n allen het eettentje in geduwd en de rolluiken waren binnen no time dicht. Vervolgens moesten wij via de achterkant de ambassade in. Dit hield in dat ik een stuk terug moest lopen. Vervolgens komen we bij de counter aan, staat er een rij van hier tot Tokio. Bleek dat de rest gewoon via de vooringang naar binnen was gegaan. Sta je dan met je mondeling toezegging nr.6 te zijn. Toen dacht ik, het kan me niet schelen wat ze van mij vinden, maar ik ga niet vier uur in de rij staan voor mijn telex en ben ook niet voor niks zo vroeg opgestaan. Ik ben dus heel tactisch naar voren gegaan en gezegd dat ik nummer 6. was. Dit zijn normale zaken in Nepal.

Deze staking was nog niks vergeleken met een staking van een paar weken geleden. Toen was het hele land in strike ivm verhoging van de benzineprijzen en de prijzen van het openbaar vervoer. Staken doen ze hier niet zoals bij ons. Hier heb je roadblocks, veel vuurtjes, bomen omgooien en in de fik steken, stenen gooien tegen de politie. Kortom, een jongensdroom van elke 10-jarige.
Deze dag ben ik met Kyra, Anja, Pascal (laatste 2 zijn mijn roomies) op straat alles wezen verkennen. Wij 3 Nederlandse meiden voelden ons veilig, maar onze roomie Pascal from the UK voelde zich totaal niet op zijn gemak. Bij elke verzameling politiemensen kreeg hij het al spaans benauwd. Het was een aparte dag, alles was dicht en na de middag had de interim regering aangekondigd alles weer in te trekken. Misschien moeten wij dit in NL een keer proberen ipv politiek correct in Den Haag te gaan staan ;-).

Alles went in Nepal, zo kijk ik er niet meer van op dat ik niet elke dag een warme douche heb. Een creatieve oplossing is water koken en je haar in een teil water wassen. Elke zaterdag zie ik mijn Nepalese buren (volgens mij 2 gezinnen in een huis) hun kinderen op het dak wassen met een teil, gekookte water en zeep. Een ritueel dat elke zaterdag (= zondag voor de Nepalezen) wordt uitgevoerd. Doordeweek zie ik soms een van de vrouwen zich wassen op het dak met een Sari om haar heen. Dan realiseer je je hoe bijzonder dit land is.

Ook de powercuts van 2x 4 uur per dag wennen. Aan het begin erg frustrating, maar op den duur ga je met de Nepalezen mee en leer je er creatief mee omgaan. Echter stond van de week in de krant, dat de powercuts misschien 5 jaar lang 7 uur per dag gaan duren. Dit betekent voor de kleine ondernemers dat ze het lastig gaan krijgen. Grote organisaties hebben een generator, maar voor kleine ondernemers en vrijwilligersprojecten zijn dit te hoge uitgaven. Een generator kost al gauw 800 euro.

Ik denk dat ik genoeg over Nepal en Kathmandu verteld heb. Ik kan namelijk wel blijven doorgaan met het vertellen van bijzondere gebeurtenissen. Ik denk eerlijk gezegd dat niemand mijn blog dan meer gaat lezen. Nu nog even snel aantal dingen over mezelf! Alles gaat goed, geniet nog steeds elke dag. Het project m.b.t. de fair trade winkel loopt goed. Erg interessant om alle projecten langs te gaan en te zien hoe de producten gemaakt wordt. Daarnaast leer je veel over trading in Nepal, very interesting. Er zijn hier genoeg mogelijkheden, nadeel voor export is alleen dat Nepal niet aan het water ligt. Daarnaast is de politieke situatie hier zo onstabiel. Er is nu zelfs niet eens sprake van een “echte” regering, moeilijk voor te stellen voor ons. Dit maakt het opstarten van een onderneming hier lastig, daar tegenover staat wel dat de startkosten zeer laag zijn. Ik heb diverse ontwerpers ontmoet die hier hun lijn zijn begonnen. Voor 200 rupees (2 euro) heb je al een eigen ontworpen broek. Ik ga veel om met mijn mede-vrijwilligers en Kyra. Drie leuke en gekke meiden, waar ik al een paar keer flink mee op stap ben geweest. Dit verleer ik toch niet :-). Helaas wil mijn gezondheid niet echt meewerken in Nepal. Zo ben ik ondertussen alweer 2x ziek geweest.

Ik ga nu maar afronden, want het is een super lang verhaal geworden. Zal voortaan weer eerder en korter plaatsen. Merk nu dat ik toch wel weer veel te vertellen heb!

Heel veel liefs uit Kathmandu!

  • 11 Februari 2008 - 11:10

    Marjolein:

    Ik had makkelijk door kunnen lezen hoor! Ben gelijk weer een beetje terug! :) Wel mooi dat je die bezoeken aflegt! En wat een foto zeg van je hand zeg, maar zoals je zegt, getekend voor het leven met je herinneringen...

    Had nog contact gehad met Kyra, ze is alweer terug in Nepal vertelde ze!!

    Nou meis... geniet er nog ff van en dan op naar India!

    Dikke kus

  • 11 Februari 2008 - 11:29

    Natasja:

    Wow wat een verhalen heb je allemaal en wat maak je allmaal mee. Erg indrukwekkend om te lezen. Kan me voorstellen dat het een behoorlijke indruk allemaal maakt als je daar zit. EN jeetje je hand ahh ziet er echt eng uit....Nou ja gelukkig is het allemaal goed afgelopen. Nou Is heel veel plezier daar nog enne kan niet wachten totdat je weer lekker thuis bent ;-) hihi.
    DIkke kus Natas

  • 11 Februari 2008 - 15:19

    Denise:

    hi Is...!!
    Hoest ermee..lees dat je het echt super hebt..En linda nog gezien he bij het harsen of de kapper?? Ik kreeg de groeten..ahaha echt te grappig! Heel veel plezier en zie je over een paar maandjes

    denise

  • 11 Februari 2008 - 18:48

    Tessa:

    Dag lief smeer je hand maar vaak in met vaseline of pcle creme als je dat hebt dan kan het nog aardig bij trekken
    Wat een verhalen weer
    let je goed op jezelf hele dikke kus en knuffel van Tessa

  • 11 Februari 2008 - 19:05

    Bregje:

    He Lievie!! Fijn weer om je mail te lezen. Ik vind het alleen maar leuk om te lezen, hoeveel het ook is...haha.. Wat een foto van je hand zeg. Echt heftig, maar zeker een blijvende herinnering..

    Heel veel plezier en geniet weer lekker verder.

    Liefs Bregje

  • 11 Februari 2008 - 21:14

    Binod:

    Many many respect from a Nepalese !

  • 11 Februari 2008 - 21:15

    Binod :

    en goede reis veel plezier

  • 11 Februari 2008 - 21:56

    Ellie:

    Tsjee Isabel wat heb je weer veel meegemaakt!! Ben weer even met je mee op reis geweest zo, leuk! Zeker geen doorsnee land, bijzonder allemaal.
    Aan je tatoe zit niet 1 verhaal maar een heel boek. Fijn dat je het verder zo naar je zin hebt & gezellige maffe mensen om je heen.
    Take care & Enjoy! X Ellie

  • 12 Februari 2008 - 12:46

    Marloes:

    Hey lieve isa.
    lekker leesvoer weer.
    ben blij dat je het naar je zin heb, op je ongelukje na.
    Geniet er nog effe van en hele dikke kus van ons.

  • 12 Februari 2008 - 16:43

    Wil:

    jeeje ies, die wond op je hand........pff, maar wat je zelf al zei, het herinnert je altijd aan je mooie en bijzondere tijd in nepal!

    ik ben net weer terug uit brazilie, was heerlijk ff een paar dagen in de zon. maar helaas zat ik weer in een dip...maar ben er gelukkig weer uit!

    het is heerlijk weer hier in nederland nu, heb de zon uit brazilie meegenomen! iedereen is me dankbaar haha!

    meis, veel plezier daar en we spreken elkaar snel ;-)!

    liefs, wil

  • 13 Februari 2008 - 12:10

    Ree Tu Séri, Eus:

    Hai verloren Zus,

    Wat leuk dat je nog steeds in Ktm verblijft.
    Succes op de fiets! Gooi alles eruit en kom gezond naar India.. Je weet me te vinden ;)

    Binod!!, Sááánchai?!? BIERTJE!!!

  • 13 Februari 2008 - 23:29

    Hadj:

    leuk om te lezen, maar je neemt veel hooi op je vork,geef je zelf wat afstand en rust en eet kiwies dagelijks 3a4. kom terug gezond, hadj

  • 14 Februari 2008 - 15:08

    Marieke:

    stoer man dat litteken! hihi!! leuk weer om je verhalen te lezen, ik geniet er nog steeds van, dus vaker wat sturen hoor!
    ik ga je zo even mailen!
    veel liefs en take care,
    marieke
    ps: poot van koos

  • 14 Februari 2008 - 15:27

    Tineke Goes:

    nou isabel jij kan wel een boek schrijven erg leuk allemaal
    NOU DE GROETJES VAN JAN EN TINEKE GOES.

  • 15 Februari 2008 - 10:29

    Anja:

    Hey meissie!
    Leuk je verhalen te lezen, al maak ik ze ook van dichtbij mee. Ben al benieuwd naar het volgende verhaal!
    Liefs en tot straks; toch maar ff naar Moksh?? Ik twijfel nog een beetje maar ja, als ik bij hendrieke wil slapen en zij het ook niet laat wil maken.... hihi Toch ff Nepalezen kijken!
    anja

  • 15 Februari 2008 - 11:02

    Roosje:

    Hi Isabel! Wat tof om weer wat van je horen, dat duurde wel lang! Zo te zien maak je het goed, fijn!
    Ik mis Nepal ( en India niet, dus geniet er nog even van!).
    Nog vrienden geworden met Binot, van het kunstwinkeltje tegenover Tom en Jerry's?
    Leuke kerel, met een eigen bandje ed. ( en een mooie Nepalees, ja, ze bestaan! Ow ja, dat wist jij al he?! ;) ).
    Maak je leven mooi en ow, wat doe jij dat goed!
    Tot in de pruimentijd,
    Roosje

  • 15 Februari 2008 - 16:06

    Daisy:

    Enorm verhaal, maar echt super om te lezen. Fantastisch wat je allemaal meemaakt. Die foto van je hand, ziet er zeker beroerd uit, maar wel een blijvende herinnering vanuit fantastisch Nepal. Geniet verder lekker. ik kijk uit naar je volgende verhaal. liefs en een dikke kus

  • 23 Februari 2008 - 11:15

    Wierd:

    He Isabel, heb met veel bewondering je verhaal gelezen, echt allemaal heel tof om te zien lijkt mij.

    Mooie Foto"s al is die van je hand iets minder, maar ja het komt wel weer in orde en ja en blijvende heringring aan je mooie avontuur.

    He heel veel plezier, doe voorzichtig en veel plezier in India, Wil bijna zeggen pas op met het eten daar, dat is niet veel soeps maar dat zal je ongetwijfeld wel weten.

    Toi toi toi dikke knufel Wierd.

  • 25 Februari 2008 - 14:38

    Kim:

    Vind het nog steeds leuk om je verhalen te lezen hoor dus van mij mag je er wel mee doorgaan. Jeetje en je hand echt heftig.
    Veel plezier verder met je reis.

    Liefs Kim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Isabel

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 886
Totaal aantal bezoekers 36867

Voorgaande reizen:

19 Januari 2015 - 07 Juli 2015

Een nieuwe avontuur!

04 Oktober 2007 - 12 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: