Tibet, the roof of the world! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Isabel Mosk - WaarBenJij.nu Tibet, the roof of the world! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Isabel Mosk - WaarBenJij.nu

Tibet, the roof of the world!

Door: Isabel

Blijf op de hoogte en volg Isabel

06 December 2007 | Nederland, Amsterdam

Hier een bericht vauit Tibet!

Tibet is letterlijk en figuurlijk adembenemend! Dit is echt zo'n indrukwekkend land. De Tibetanen, met name de nomaden, monnikken en nonnen zijn zo aardig en puur!

De treinreis van Chengdu naar Lhasa begon al goed! De trein rijdt dwars door de gebergten.

Onderweg zie je yaks, antilopen, nomanden en schapen (veel schapen). Echt indrukwekkend. Onze coupegenoten waren zeer aardig. We zaten met twee vrouwen en twee mannen. Met name de mannen waren degene die met ons een gesprek probeerden te voeren. De ene man was piloot en de ander dokter. Erg handig een dokter. Zo was ik verkouden geworden in de trein en kreeg ik van de dokter zijn telefoon aangereikt, had ik in ene het ziekenhuis in Lhasa aan de telefoon met de vraag wat mijn probleem was. Echt lief en grappig. Het blijft leuk met handen en voeten praten. Daarnaast werden we in de trein overladen met eten. Echter niet het eten waar wij op zaten te wachten. 's Avonds kwamen de biertjes tevoorschijn en als snel vond de 1 uur durende fotosessie plaats met veel Chinezen. Marjolein met Chinees, ik met Chinees, beide met een Chinees. Dan weer met meer Chinezen. Zo ging het maar door. Uiteraard hebben wij daar ook gebruik van gemaakt. In onze wagon zaten naast Chinezen ook monniken & Tibetaanse vrouwen in hun traditionele kledij, zo leuk. Zij kijken ons aan en wij hen. Het mooie van de Tibetanen is dat zij altijd naar je lachen. Met hun rode wangen kijken ze je stralend aan, zo bijzonder. Ze willen ook graag op de foto. Hierdoor hebben wij veel mooie foto's met Tibetanen.

Lhasa is geweldig! Toen we vanaf het treinstation de stad inreden en het Potala paleis aanschouwden, ging er echt het gevoel van wauw door mij heen. Het Potala is uniek, met name door de geschiedenis van de Dalai Lama. Je krijgt wel medelijden met de Tibetanen. De Chinezen zijn degenen die geld in Tibet verdienen. De Tibetanen hebben het wel steeds beter, maar nog steeds heerst hier veel armoede onder. Eigenlijk wel dubbel, want zonder de Chinezen hadden wij hier nu niet gestaan. Daarnaast ging mijn camera kapot in de trein en heb ik een nieuwe aangeschaft in Lhasa. Zonder de Chinezen was dit wederom niet gelukt. De religie is sterk onder de Tibetanen. Bij een bezoek aan het Potala en diverse monastries merk je dat ontzettend. Voor het Potala liggen ze allemaal te bidden. Ze beginnen aan het begin van de straat en toen wij 3 uur later uit het Potala paleis kwamen, waren ze pas halverwege de straat. Ze hurken neer, gaan liggen, staan op en doen 2 cm verder weer hetzelfde ritueel. Zo gaat het de hele dag door.

Tibet is by the way ontzettend koud. We hebben geen verwarming, slapen dan ook met thermo ondergoed, 3 dekens, slaapzak, etc. Daarnaast hebben de douches niet altijd heet water. Wat betreft het hoogteveschil, dit merk je heel goed. Toen wij de trap opliepen bij het Potala waren we na 5 treden al bek af. Je merkt goed dat je minder zuurstof krijgt, daarnaast heb je eerder last van hoofdpijn.

In Lhasa hebben we veel bijzondere gebeurtenissen meegemaakt. Een daarvan is leuk om te vertellen. Zo gingen Marjolein, Marijke en ik shoppen in het Tibetaanse deel van de stad. Toen kwamen we uit bij een overdekte markt waar ze met name yakboter verkopen. Ik maakte een foto van een stand en voor ik het wist was ik omringd met kinderen die op de foto wilden. Ik gaf aan dat ik de foto's op zou sturen (kreeg het adres in het Chinees, slim Isabel :-)). Uiteindelijk werden alle kinderen in een rijtje gezet voor foto's. Marijke en ik bleven klikken. Het was zo leuk. We hebben ze toen ook direct laten ontwikkelen. Bij het uitdelen, kregen de vrouwen onderling ruzie over de foto's. Ze waardeerden het wel, was ontzettend leuk om te doen!

Na 3 dagen Lhasa zijn we met een Nederlandse stel (Marijke en Thijs uit Oud-Beijerland) en Victor uit Spain met een 4wheel drive 5 dagen door Tibet gecrosst. Dit doen de meeste reizigers in Tibet. Je hangt wat oproepen in hotels om te zorgen dat jouw jeep vol komt (je betaald namelijk per jeep). Marijke en Thijs hadden we de tweede dag al ontmoet en met hem hebben we veel samen gedaan. Super gezellig! De tour begon bij Yamdrok-tso lake en ging via diverse Tibetaanse steden en dorpen naar Mount Everest Base Camp. De rit op zich is heel bijzonder. Tibet heeft een zeer gevarieerd landschap, is echt zo mooi (ik overdrijf niet). Zo nu en dan kom je yaks tegen, nomadenfamilies, af en toe een dorpje, veel gebedsvlaggen en veel bergen (gevarieerd van kaal tot sneeuw).

De overnachting in de eerste 2 steden was ok, geen verwarming, maar wel warm water. De derde nacht (gisteren) sliepen we in een monastry vlakbij Mount Everest. Dit was echt afzien. Uiteindelijk zijn we in de gezamenlijk kamer gaan slapen (hier slapen de monniken en wordt water gestookt), want onze kamer was een betonnen hok met vier bedden en zo koud. Gisteren hebben we alle 5 dan ook niet geslapen. Marjolein en ik waren zeer blij met onze slaapzak. We hebben onze kleding aangehouden en veel dekens op ons gelegd. Zo probeerden wij te slapen, maar het was echt te koud. Vanochtend stonden we vroeg op voor sunset bij Mount Everest Basecamp. Ook dit was een hele beleving! Mijn tenen waren binnen 10 minuten zo koud. Ik dacht, de sunset kan mijn gestolen kon worden, ik kijk het wel vanuit de jeep. Het was echt afzien. Mount Everest was bijzonder. We waren met nog een jeep de enige bij het basecamp. Wij zitten echt in het laagseizoen. Dit heeft zo zijn voordelen met het afdingen op hotelkamers, nadeel is de kou!!!!

Vandaag zijn Victor, Marijke en Thijs afgezet in een dorpje. Zij gaan namelijk terug naar Lhasa en wij zijn 5 uur later gedropt in Zhangmu (grensplaatst, Tibet en Nepal).

Morgen gaan we naar Kathmandu (jippie heet water en verwarming!). Vnv nog ff afzien en gebruik maken van veel kleding en onze slaapzakken.

Helaas kan ik hier geen foto's uploaden. De mooie foto's houden jullie tegoed!

Liefs vanuit Tibet, mijn meest indrukwekkende land tot nu toe!

  • 06 December 2007 - 12:41

    Yvette Hes:

    wow, dat klinkt echt geweldig! Ben benieuwd naar je avonturen in Nepal, daar ga ik in April naartoe. Veel plezier nog daar, maar dat zal vast goedkomen.Groetjes

  • 06 December 2007 - 13:06

    Denise:

    Hi Is...
    Vet gaaf joh...dik jaloers!
    Tibet..staat nu ook alweer op mijn lijstje. Heel veel plezier daar en als ik je niet meer spreek fijne kerstdagen.
    kus denise

  • 06 December 2007 - 13:31

    Kim:

    he isabel,

    echt super om iedere keer weer die verhalen van jou te lezen lijkt me echt een super belevenis om dit allemaal mee te maken.
    hoop dat je het zo naar je zin blijft houden en ik kijk al weer uit naar de volgende verhalen.

    xxkim

  • 06 December 2007 - 14:03

    Marion:

    Wat een mooie reis ben je aan het maken. Blijf vooral veel schrijven, ik geniet er erg van. Groetjes aan Marjolein en nog heel veel plezier gewenst.

  • 06 December 2007 - 15:27

    Marjan Van Coezand:

    geweldig om al je belevenissen te lezen,isabel!je moeder heeft van de week nog een berichtje naar je verstuurt toen ze bij ons was.het word echt tijd dat ze ook achter de computer gaat,vind je niet?groetjes van aad en marjan van coezand x

  • 06 December 2007 - 16:26

    Rob:

    Cool Cool Cool Cool!!!!

    Je bent ons goed jaloers aan het maken!!
    Echt Vet wat je allemaal aan het doen bent! Have fun en succes met de kou ;-)

    Xx Rob

  • 06 December 2007 - 20:52

    Marieke Stolk:

    Hee Iesie, gaaaaf man TIBET! Laatst stukje op tv gezien en moest direct aan je denken, heb dus ook beelden bij je verhaal, het is inderdaad zoals je het beschrijft! Adembenemend! We mailen!
    Liefs Marieke

  • 07 December 2007 - 00:10

    Mariekedezwart:

    Hey Is!!

    Zo te lezen heb je het nog steeds en alweer super gaaf!!
    Vertelde Oma van de week over je avontuur!! Ze wilde gelijk je site zien en je foto's!! Ze vind je helemaal stoer!! En ik moest zeggen dat je wel vorzichtig moest doen! Want ze vond het ook wel een beetje eng, zo jij alleen daar in al die landen!! Haha!! vind je der geen schatje!!

    Nou isabel!! Succes verder!!! Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal!!

    Groetjes van iedereen hier, dikke kus marieke

  • 07 December 2007 - 11:55

    Edo:

    Zooo dat klinkt goed.
    Nog even volhouden in de kou.
    Geniet ervan!

    Ciao, Edo

  • 10 December 2007 - 02:11

    Sammy :

    Helemaal geweldig die verhalen, helaas heb ik niet zoveel tijd om een lekker lang verhaal te schrijven maar het gaat echt helemaal top met jullie kanjers.

    Vanuit het zonnige Jakarta (eerste dag dat de zon lekker doorbreekt) groet ik jullie!

    ps. ik vertrek zo naar Bali... voor de collega's onder ons die dit berichtje ook lezen: Het is TOP hiero!

  • 11 December 2007 - 16:17

    Marieke:

    He isabel

    Ik heb vandaag je kaartje ontvangen! Heel leuk! Ik ben wel jaloers op alles wat je meemaakt. Maar wees aub voorzichtig en ga bij ziekte naar de dokter he? Zodat je niet zo'n ellendig verhaal krijgt als bij mij. Ik heb vandaag mijn kamer weer ingericht enzo en het voelt wel weer een beetje als mijn huis...

    Geniet van alles! Er komt nog zoveel moois aan. Succes in Nepal en daarna mag je naar india!!!!!!!

    liefs

  • 17 December 2007 - 17:28

    Wierd Roobol:

    He Isabel, waat ontzettend tof al die berichten, ik vindt het echt superstoer wat je allemaal onderneemt! Ja wat zal ik zeggen ik mag zeker niet klagen ben zelf net ook een maand in Azie geweest, en dat was echt zo superTOF dat ik eigenlijk niet terug wou.

    Maar ja je moet wat, ik heb me niet voorbereidt om een half jaar of een jaar te reizen dus ja.
    He maar ik hoop dat je het helemaal naar je zin hebt en je reisgenoten ook natuurlijk en ik ben benieuwd waar je oud en nieuw gaat vieren!
    Ik zeg groetjes en een dikke knuffel vanuit Nederland van Wierdje.
    Ps en haast je maar niet terug hoor naar Nederland, zeker niet als je daar zolang gezeten hebt want ik kan nog steeds niet wennen! het is hier ook erg KOUD!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 19 December 2007 - 17:45

    Thijs En Marijke:

    Hey Isabel!

    Vermaak je je een beetje in Nepal? De temperatuur is in elk geval wat aangenamer dan in Tibet... en veel aangenamer dan in Nederland want het vriest hier ook! Gelukkig was de overgang vanuit Beijing voor ons niet zo groot want daar was het ook koud.
    Ben je al op je werkadres aangekomen?
    Heel veel plezier nog de komende maanden, geniet van elk moment, 't is echt veel te snel weer voorbij!

    Merry X-Mas!
    Liefs, Thijs en Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Isabel

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 36869

Voorgaande reizen:

19 Januari 2015 - 07 Juli 2015

Een nieuwe avontuur!

04 Oktober 2007 - 12 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: