Namaste! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Isabel Mosk - WaarBenJij.nu Namaste! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Isabel Mosk - WaarBenJij.nu

Namaste!

Door: Isabel

Blijf op de hoogte en volg Isabel

21 December 2007 | Nepal, Kathmandu

Hier een bericht vanuit Kathmandu, Nepal!

De reis van Tibet naar Nepal was indrukwekkend, een echte ervaring. Met name doordat Marjolein en ik de avond daarvoor een voedselvergiftiging hadden opgelopen in Zhangmu (grensplaats Tibet). Het gevolg was dan ook dat wij de hele nacht rouleerde op het toilet. De volgende dag was ons reisdag naar Kathmandu. Onder zulke omstandigheden duurt een dag zeer lang. In Kodari (grensplaats Nepal) was handel de nummer 1 bezigheid. Het was dan ook erg druk. Hier moesten wij 3 uur wachten voordat wij een lokale bus naar Kathmandu konden nemen. De lokale bus was ook echt een lokale bus. De hele bus was volgepropt met kleding, spullen, etc. De mensen zitten op de spullen in het gangpad. Je kon er helemaal niet meer uit. Daarnaast deed de bus er een eeuwigheid over. Wij hadden ook geen raam, maar een mooie kartonnetje waar we tegen aan keken. Kortom een hele ervaring, met name na zo'n nacht.

In Kathmandu hadden we een hostel uitgekozen waar in de Lonely Planet duidelijk bij stond vermeld dat ze heet water hadden.

De tweede dag in Kathmandu ging alles goed. We hebben met een Nepalese gids (genaamd Expansion) van ons hotel Kathmandu verkend. Dit was erg leuk. De volgende dag zouden we met hem de Kathmandu Valley gaan verkennen. Echter bleek die nacht dat wij nog niet hersteld waren van onze voedselvergiftiging. Uiteindelijk hebben we 2 dagen in ons hotel op bed gelegen. Het personeel en de Nepalese gids waren ontzettend aardig. Zij hadden medicijnen gehaald, drinken gebracht, vroegen telkens hoe het ging.

Na 2 dagen konden we weer op pad. In 1 dag hebben we diverse toeristische bezienswaardigheden bezocht. Het crematorium voor Hindoe's; een rivier waar ze lijken verbrandden volgende de Hindoe traditie. Dit was erg indrukwekkend. Het stonk hier wel ontzettend. Toen wij er waren, lag er ook een oud vrouwtje opgebaard en was een andere lijk net verbrand.

Hier om heen zijn veel tempels waar Sadhu's wonen. Dit zijn heiligen, onze gids noemde ze freaks. Zij gaan gesminkt door het leven en blowen de hele dag. Zij volgen namelijk een god die ook de hele dag blowt. Deze freaks hebben geen familie, geen bezit, helemaal niks. Uiteraard zijn we met hen op de foto gegaan!

De volgende dag zijn we 3 dagen naar het Nationale Chitwan park gegaan. Hier hebben we veel olifanten gezien, op gezeten, zelf gereden. Echt onzettend leuk! Daarnaast hebben we neushoorns en krokodillen gespot. We hebben een jungle trek gedaan samen met 5 Nepalese jongens. Wij waren de eerste Nederlanders die zij ooit ontmoet hadden. We kwamen dan ook niet gemakkelijk van hun af. In het Chitwan hebben we ook kennis gemaakt met een lokale stam. Kortom, 3 super leuke dagen met overdag heerlijk weer!

Vanuit Chitwan zijn we naar Pokara gegaan. Dit ligt aan een groot meer en is een stuk toeristischer. Aangezien we buiten het seizoen zitten, valt alles mee en is het relaxed. Hier zijn we gaan paragliden en dit was echt gaaf! Mijn Bulgaarse vlieger heeft ook nog allerlei stunts gedaan. Echter werd ik hierdoor zo misselijk dat ik na 20 minuten zo snel mogelijk naar beneden wilde. Na Pokara zijn we teruggegaan naar Kathmandu. Doordat wij een aantal dagen ziek zijn geweest, was een trekking van een aantal dagen niet meer mogelijk.

In Kathmandu hebben we de laatste dagen flink geshopt. Zilver en Pashmina zijn de producten waar we nu specialist in zijn geworden. Tevens had ik een avond afgesproken met Sam van mijn vrijwilligerswerk. Deze avond kreeg ik mijn opdrachten te horen. Sam is een van de eigenaren van The Last Resort. Daarnaast ga ik veel samen werken met Niek, zij is eigenaar van bar-lounge De La Soul. Zij wordt tevens mijn coordinator.

Voor diegene die het nog niet weten. Ik ga vrijwiligerswerk doen voor The Last Resort, www.tlrnepal.com. Zij verzorgen allerlei outdoor activiteiten vlakbij de Tibetaanse grens en hebben hier een resort. Naast de commerciële activeiten hebben zij een aantal projecten voor de lokale bevolking lopen. Ik ga me bezighouden met 3 opdrachten:

1. Opzetten van een faire trade winkel in the last resort. Van de winkel schilderen tot het opzetten van een administratief systeem tot het bezoeken van lokale projecten om commerciële producten te krijgen voor de winkel. Kortom, onzettend leuk project!

2. Het omturnen van bar-lounge De La Soul tot een reizigers/vrijwilligers cafe.Wederom een leuk project!

3. Er komen nog twee vrijwilligers. De een gaat zich bezighouden met het opzetten van het Engelse les systeem en de ander met het opzetten van het joho center (verzorgt vanuit NL o.a. vrijwilligersprojecten). Ik ga diverse vrijwilligersprojecten in kaart brengen. Alles goed op papier zetten, doelstellingen, vaardigheden omschrijven, etc. Kortom ook onzettend leuk!

Ik kan zeggen dat ik uitkijk om hiermee aan de slag te gaan!

Marjolein is net vetrokken. Het blijft toch raar om afscheid te nemen. Ik mis je nu al (snik snik)! Bedankt voor je gezelschap. Het was me een waar genoegen om met jou te mogen reizen! Zodrekt trek ik in bij Sam. Hier kan ik 2 maanden verblijven. Dit is leuker dan een guesthouse, want dan kan je ook een keer zelf koken en hoef je niet 3x per dag uit eten. Wat een luxe probleem eigenlijk.

Oja, wat trouwens leuk om te vertellen is dat je hier in Nepal niet elke dag een warme douche hebt. Het is per dag weer afwachten of er stoom van de douche afkomt. Als dit zo is, dan ben je zo blij, echt erg. Daarnaast valt hier 2x per week 2 uur 's avonds het stroom uit. Dan is het pikdonker. Dit zijn in elke stad andere dagen. Wij hadden de pech dat wij dit 5 avonden achter elkaar hadden. Wel romatisch alle kaarsen die tevoorschijn komen. Alleen vaak op dit moment van de dag, is de kans dat de douche heet is het grootst.

Dit was het weer vanuit Nepal. Voor 2 maanden wordt dit mijn woonplaats. Foto's ga ik er gelijk opzetten. Tevens heb ik de foto's van Tibet er op geplaatst. Deze staan bij mijn vorige verhaal.

Ik wens iedereen fijne feestdagen en een gelukkig, gezond en liefdevol 2008! Voor mij is het nog de vraag wat ik op deze dagen ga doen. Maar dat is de spanning van het reizen.. je weet nooit wat je te wachten staat en dat vind ik juist zo leuk.

Veel liefs,
Isabel

Ps. Bedankt voor alle leuke, lieve berichten. Is echt onzettend leuk om te krijgen!

• 21 December 2007 - 07:17

Mvancoezand@hotmail.:

hoi isabel,wijgenieten elke keer weer van je reisverslagen!we wensen je nog fijne dagen en pas goed op wat je eet!lijkt mij niet prettig om daar zo ziek te worden in een ver vreemd land,liefs en groetjes van aad en marjan x

• 21 December 2007 - 09:19

Paul Jansen:

beste isabel,

het is leuk je inspirerende verhalen te lezen! zo te zien is het goed weer terug te zijn in nepal. heel veel geluk en gezondheid in 2008. succes met je mooie projecten!

groeten
    paul

• 21 December 2007 - 10:03

Kim:

Hey Isabel,
    Het is echt leuk je verhalen te lezen.
    Geniet ervan en ik wens je fijne dagen en alvast een happy new jaar.

Liefs Kim

• 21 December 2007 - 11:49

Christo:

Hoi Isabel,

Wederom genoten van je verhalen, ik blijf je volgen.
    Alvast fijne feestdagen en een gelukkig 2008!!

Groet,
    Christo

• 21 December 2007 - 12:55

Kaboel:

Lieve Isa,

Bedankt voor je lieve kaartje!! bedankt dat je er aan denkt..
    Smul iedere keer weer van je verhalen, geniet nog ff meis...de hete douche hier in het koude nederland is ook niet alles.
    Jij weet gelukkig nog niet hoe je kerstdagen gaan verlopen...ik helaas wel! alweer helemaal volgepland met verplichte nummertjes!
    Fijne dagen ISA, en alvast een heel gezond en gelukkig 2008

x
    Kaboel

• 21 December 2007 - 22:04

Marieke De Zwart:

Lieve Is!!

Het klinkt alweer fantastisch en met foto's erbij ziet het er ook zo uit!!
    Ik wens je super veel succes met je projecten, klinkt veel belovend en het zal je een goede voldoening geven.
    Veder natuurlijk hele fijne dagen, hopelijk met warm water haha!! Het zal allemaal wel raar zijn, zo met kerst daar... Voor 2008 wens ik je veel succes en hele mooie dingen maar natuurlijk ook geluk en gezondheid!!

Veel liefs marieke

• 22 December 2007 - 13:01

Sandra Dijkstra:

Hey wyfie,

Ik sluit me bij mijn moeder aan, ik geniet ook van je reisverhalen die je bij houd op je site.

Heel veel plezier daar!! en fijne dagen en happy 2008.
    Dikke zoen San, MArco en Laris xxx

• 22 December 2007 - 13:14

Paula:

Lieve Ies!
    Wat een reis zeg.... maar toch aangekomen! En daar gaat het allemaal om!

Héél veel plezier met je projecten, klinkt allemaal als echte Ies projecten!! Leef je maar lekker uit.

Vanuit het verschrikkelijk koude (incl. sneeuw) nederland wens ik je fijne feestdagen en een ontzettend goed 2008!!

Dikke kus!

• 23 December 2007 - 11:56

Marjolein:

Hey Meis, toch raar het laatste verhaal waar ik helemaal bij ben geweest weer thuis te lezen... Mis je nu al... en vanochtend was zoooo raar wakker worden!!

Had je me sms vanaf schiphol nog ontvangen? haha het was gewoon wit hier!

Dikke kus vanuit Nederland ( :( )

• 23 December 2007 - 20:33

Bregje:

He lievie!!! Ik zit cht weer te genieten van je verhalen.. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Wel weer gek om alleen te zijn zeker. Hele fijne dagen en natuurlijk een fantastisch 2008...

liefs Breg

• 24 December 2007 - 09:20

Martijn Belgraver:

Ziet er weer vet cool uit. Geniet er van!

Martijn

• 25 December 2007 - 12:08

Marieke Willems:

He bel,

Leuk dat ik je een paar dagen terug op msn heb gesproken!!! Je foto's en verhalen zijn echt prachtig! Geniet ervan!

x marieke

ps Cool je mailtje van de Dalai Lama

• 25 December 2007 - 12:56

Ellen Meij:

lijkt me heel leuk om je over twee weken te ontmoeten je moet wel een kanjer zijn om dit allemaal te doen.
    groetjes ellen

• 30 December 2007 - 12:17

Wil:

hee lieve ies!!

leuk om te lezen dat het goed met je gaat en dat je nu aan het werk gaat! klinkt leuk hoor de dingen die je gaat doen! de foto's zijn wederom prachtig!!
    en nog onwijs bedankt voor je kaartje! superlief!!

ik wil je vanuit nederland heel veel moois en goeds wensen voor 2008!!

veel liefs, wil

• 30 December 2007 - 16:29

Janet Scheltinga:

Hey Isabel,

Heb met veel plezier je verhalen gelezen in 2007 en zal dat in 2008 ook zeker blijven doen. Erg leuk je op deze manier te volgen.

Een inspirerend en werelds nieuwjaar gewenst!

Proost,
    Janet

• 30 December 2007 - 21:02

Sammy:

Hoi Bella, heb je nog last van hoogvliegerij? Een goed uiteinde en heel veel succes en gezondheid in 2008 gewenst.

Ps. Heb wat je om vroeg uit Bali meegenomen!!!!!! Zal het wel aan Mayo geven. Zal er een foto van maken en het op je Hyves zetten :-) Kan je op afstand toch een beetje van genieten.